onsdag 31 oktober 2007

Ca' Maggiore Langhe Rosso 2004

Sent hemkommen från jobbet igår kväll blev det snabblagad köttfärssås med bred bandspagetthi. Såsen blev helt okej, trots att jag hade i lite av varje: en liten torkad stark paprika inköpt på marknad i Budapest, äppelcidervinäger, lönnsirap och granatäpplejuice. Märkliga påhitt, kanske beroende på den sena timmen eller att jag som sig bör smuttade på ett italienskt rödtjut under tillagningen.
Som oftast på sista tiden var det Ca' Maggiore Langhe rosso (nr 42362 på bolaget) jag hade korkat upp. Vinet är från Piemonte och druvblandningen är barbera, dolcetto och nebbiolo i ungefär lika mängd. Jag blev helt förtjust i det när jag drack en flaska för några veckor sedan, då jag upptäckt att bolaget satt ner priset till 67 kronor. Bra doft och kraftig, fruktig smak. Senare smakprov har inte riktigt nått upp till samma nivå. Gårdagens hade både tunnare doft och smak, där surheten tog överhanden. Kanske har årgången (2004) peakat och håller på att packa för att resa in i saligheten, eller så har mina förväntningar blivit för stora. Förmodligen skulle jag låtit vinet lufta sig någon halvtimme innan jag började hälla i mig av det.
Hursomhelst har jag inte gett upp hoppet att åter stöta på en fullmoget saftig flaska, och till maten var det absolut i rätt härad.

Inga kommentarer: