fredag 23 november 2007

2004 Nugan Estate Manuka Grove Durif




I eftermiddags satt jag på jobbet och funderade över kvällens vinval. Menyn var satt av döttrarna och inte möjlig att påverka. Tacos med det hele. Jag bestämde mig för att göra som Trisse helt nyligen gjorde och öppna en Gruner Veltliner från Schmelzer. Under promenaden hem med Dr Johns dimmiga "Gris Gris" i lurarna kom jag på andra tankar. Jag behövde något sederande, något tungt, något som kunde försätta mig i ett Dr Johnskt tillstånd. Något som ett tungt vaddtäcke över sinnena. Snabbt hem, korka upp en Durif från Nugan Estate och skvalpa över den på karaffen.


Nugan Estate är en relativt ny australiensisk producent som släppte första årgången någon gång under nittiotalet. Deras vingårdar är dock betydligt äldre då man tidigare levererade druvor till bl a Penfolds. Trots ungdomen har Nugan Estate etablerat sig som en stor och pålitlig producent av bra budgetviner. De har också en produktlinje med kvalitetsviner.


Durif är en rätt obskyr druva som idag främst odlas i Australien och Kalifornien. Den går ibland även under beteckningen petite sirah. Durif låter mer som vinet smakar för här finns verkligen inget som är petite. Direkt ur flaskan (ok via ett glas) gör det inte särskilt mycket väsen av sig men efter en timme i karaffen så händer det saker. Först en intensiv vinbärsdoft, därefter en sensation som kan liknas vid att sticka näsan i en spann solvarma björnbär som plockats dagen innan. Smaken är lika omtumlande och mer än fyllig. Här finns massor av frukt, blåbär, hallon och körsbär men även choklad och lakrits. Eftersmaken är lång med en god kryddighet. Ett vin som klarar att bära sina 15% och inte känns det minsta klumpigt. Även om vinet på min beskrivning låter som en typisk australiensisk fruktbomb så hade jag utan facit i hand gissat på ett vin från södra Rhone. Matvalet var i vanlig ordning inte det bästa. I morgon får resterna akompanjera en rejäl biff och några goda ostar.
Nugan Estate Durif finns i årgång 2001 i SB:s beställningssortiment (87346) för 173 kr. Årgång 2004 går att köpa i danska Superbestbutikerna för 149 DKK. Emellanåt sänks priset till 80 DKK och då snackar vi superfynd

3 kommentarer:

Jörgen Andersson sa...

Det där verkar smarrigt! På systemet finns tydligen bara två viner på durif - eller petite sirah som de är listade under. Och inte ens det, Deen de Bortoli vat 1och Johnny Q var båda tillfälliga nyheter som är slutsålda. Så då måste man alltså åka över sundet för att hitta sånt. Superbestbutikerna, säger du?

Ingvar Johansson sa...

Nugan Estate 2001 finns fortfarande i beställningssortimentet men priset är kanske i häftigaste laget. Kolla istället på www.gobivin.dk och köp en låda när det är tilbud. Men vist är det ett smarrigt vin, faktiskt ett av de bättre jag druckit den senaste tiden. Jag är lätt förvånad över min positiva inställning då jag inte brukar gilla bombastiska viner från nya australiensiska producenter men detta har mer än bara muskler. Här finns något mer, något svårgripbart som gör det unikt. Har bara läst positiva omdömen och ändå är vinet anonymt. Märkligt

Jörgen Andersson sa...

tack för tipset! jag kollar genast!