fredag 2 november 2007

Fredagssurf

Så närmar sig helgen och dessutom har det varit månadsskifte med nysläpp på Systemet. Jag känner mig ganska oengagerad i detta, har knappt läst Kronstams genomgång i DN. Rhône-vinet för 188 kr (Alain Graillot 2005 Crozes-Hermitage) verkar ju fantastiskt, och enligt systemets hemsida också fantastiskt slut så klart. 7 flaskor i Östersund. Nå, ändå för dyrt kan den sura räven då muttra.
Kronstam fyndstämplar ett Syrah/Viognier-vin från Chile (Falernia, 99256) och Roy's Hill Cabernet Sauvignon Merlot (98007) från Nya Zeeland. De finns kvar på ett systembolag nära mig och låter ganska trevliga.
Som vanligt roar jag mig också med att kolla om det tillkommit något i den prisnedsatta listan. Där är ett Bordeaux-vin (Château de Reignac, nr 4350) som nu betingar det facila priset 116 riksdaler, och som det finns lite kvar av på olika håll i landet. Märkligt nog tycks man också ha hittat några flaskor 2101 Château la Bastide (nu 69 kr), enligt uppgift ska det finnas sex stycken i Gnesta. Fan vet. Jag beställde ett gäng för några veckor sedan, men den ordern kunde inte bolaget verkställa eftersom vinet vips tagit slut. Annars brukar de vara på hugget här på Södergatan i Helsingborg.
Muga Reserva (nr 12879, nedsatt till 116 spänn) från Rioja. "Smakrikt, kryddigt vin med fatkaraktär, inslag av torkad frukt, läder, lakrits och vanilj." Förstås. Men hur kul är det egentligen? Säkert bra att ha till en lammstek någon gång framåt påsk. Tämligen slutsåld, dock, svårt att veta hur mycket man ska lita på de där fem påstådda flarrorna på systemet i Nordstan.
Klockan tio kanske jag ringer Södergatan och lägger in en beställning.

1 kommentar:

Ingvar Johansson sa...

Jag hade hoppats få tag i några av Graillots Crozes-Hermitage men det kan jag som lämnade in beställningen idag nog glömma. Man kan ju hoppas att någon förköpt sig och inte hämtar ut sin vinstlott. Ska prata med bolagstanterna och se om det går att hitte en lösning. Tror heller inte att Mugan är så mycket att satsa på. Bra men lite tradigt.