fredag 2 november 2007

The Psychedelic Experience

Idag utnyttjade jag min sista föräldraledighetsdag. Efter fullgjorda plikter kopplade till allahelgonahelgen begav jag mig ut på en lång löparrunda. Av någon anledning hade jag valt Grateful Dead från 69 i MP3-spelaren. Ljuset idag var speciellt, lövens färger ovanligt intensiva. När jag efter en timme kom ned till stranden exploderade himlen i ett magist färgskimmer akompanjerat av ett stilla skvalpande. Vackert, omskakande, sinnesvidgande.



För att komma ner efter min upplevelse bestämde jag mig för att röra mig i kända trakter, i nördöstra Italien. Masi Toar 2001 (varunummer5330) delar huvuddruvan Corvina och ursprungsområde med Valpolicella och Amarone men här tillkommer 25% av den obskyra och uråldriga druvan Oseleta. Vinet är vackert violett till färgen. Doften innehåller russin och körsbär, efter en tid i glaset tycker jag mig även ana viol och tjära. Smaken är drygt medelfyllig och kryddig. Tanninerna är väl integrerade. Vinet smakar bättre ju längre kvällen lider (ett inte helt ovanligt fenomen) och återför mig varsamt till verkligheten med hjälp av fetaostfyllda nötfärsbiffar med paprika/tomat/vitlöksröra.

Inga kommentarer: