lördag 8 december 2007

2005 Ch. La Reyne Prestige

För en tid sedan provade jag ett Cahors-vin, 1999 Ch. Lagrezette. Möjligheten att få dricka ett moget franskt vin erbjuds inte så ofta för den som saknar egen vinkällare men är försedd med dåligt tålamod. Tidigare hade jag bara druckit ett par Cahors-viner inköpta i Danmark som inte var särskilt kul. Ch Lagrezette däremot var en mycket trevlig bekantskap och jag tvekade därför inte att köpa på mig ett gäng flaskor när det dök upp ett nytt Cahors-vin, 2005 Ch. La Reyne Prestige (varunr 2266,
90 kr) i oktobersläppet.

Cahors är beläget i sydvästra Frankrike och malbec (eller cot noir som den kallas lokalt) är den dominerande druvan. Ch. La Reyne är en helt annan upplevelse än Ch. Lagrezette. Färgen är violett som en prästkåpa under fastan. Doften är kraftfullt fruktig med bärtoner och kryddor. Smaken ungdomligt frisk med rejäl syra och fruktighet. Vinet utvecklas under kvällen och blir mer komplext. Märkligt nog känns tanninerna ännu tydligare. Förmodligen ett vin som skulle må bra av att ligga några år.

Till vinet åts en av Carl Butlers kreationer, stek från pustan. En maffig fransyska av limousinsk börd fick tillbringa eftermiddagen puttrandes i kycklingbuljong, vitt vin, paprika, lök, vitlök och kummin.

1 kommentar:

Jörgen Andersson sa...

Jag ser att det kommit ut en bok på Bonniers, Långkok, som hyllar klassiker som kalops o fläsklägg med rotmos. kanske årets julklapp för Billigt Vin-bloggarna?