tisdag 8 januari 2008

Rea på bolaget

Januari: den långa månaden mot en löning som - likt solen norr om polcirkeln så här års - inte ens skymtar över horisonten. Förråden länsas och jakten på Billigt Vin är mer intensiv än vanligt. Ledig tid ägnas åt att skrutinera bolagets röda lista på prisnedsatta viner. En hel del har sänkts med de brukliga 20 procenten vid årsskiftet (ett vin som kostat 99 går för 79, ett som kostat 78 går för 62 och så vidare). De flesta finns kvar i försvinnande små mängder på systembolag spridda över vårt avlånga land. Men det lokala bolaget kan beställa hem, det kostar inget.

Om det enligt hemsidan finns en eller två flaskor i en butik brukar det betyda att de IRL inte går att uppbringa, att de blivit snodda eller felräknade - men man vet aldrig. En gång ville jag ha ett vin som det bara fanns enstaka exemplar kvar av, och då roade jag mig med att ringa runt till alla butiker där det skulle finnas. I Pajala fick jag napp: någon hade beställt en butelj och inte hämtat ut den, och nu berättade den mycket tillmötesgående person jag fick prata med att den stod på skrivbordet på hennes kontor. Sedan upplyste jag min systembutik om att vinet fanns där i Norrland, de beställde hem det och så kunde jag nöjd bära hem det från butiken och korka upp det. Jag hoppas den fick följa med en redan fullastad posttransport, annars blev det inte så lyckat med tanke på den globala uppvärmningen. Kanske var det ett vin från Nya Zeeland, som redan färdats runt halva jorden för att komma till Pajala.

I det perspektivet är det närmast ofattbart - och kanske också oförsvarbart - att man kan köpa Slowine Chenin Blanc Sauvignon Blanc 2006 (nr 97963) från Sydafrika för 62 kronor. Trots det något pretentiösa anslaget - etiketten pryds av en sköldpadda och talar mångordigt och flummigt om vikten av att skynda långsamt och att njuta av livets goda - är det ett uppfriskande och välgjort vin. För 62 spänn är det närmast som att få det kastat efter sig. Här finns också en verdicchio från Moncaro, Le Vele Verdicchio dei Castelli di Jesi 2006 (nr 97864) , för 52 kronor. Duger både att hälla i fisksoppan och i sig, till det priset. En annan italienare verkar värd att pröva: Terlaner Classico 2006 (nr 99407) nu för 79 kronor. I den högre prisklassen kan tasmanska Coombend Sauvignon Blanc 2006 (nr 97519) mycket väl vara ett bra köp för 95 kronor. Här får man skynda att fynda innan de sista flarrorna dunstar ur hyllorna.
Som vanligt är det mest på den vita sidan det reas, i alla fall i de lägre prisklasserna. Rödtjutet Kurni 2003 (nr 99125) från Marche för 554 kr istället för 678 som förr kan säkert vara hur bra som helst, men det känns ju inte som superrea - i alla fall inte om man har ebb i kassan. Säkert är det generellt så, att ju dyrare och i kronor mer nersatta vinerna är desto mer får man relativt sett för stålarna. Ett rödvin som jag däremot skulle kunna tänka mig är australiensiska Tatachilla Keystone Shiraz Viognier 2006 (nr 99465) för 79 spänn. Man måste ju börja tänka på grillsäsongen. Det ska just nu finnas 19 ex i Arvika.

Jag gjorde faktiskt en liten beställning förra veckan, och nu har det kommit ett sms från de trevliga kamraterna i min favoritbutik om att varorna anlänt. Trevliga, som sagt, men att de ska vara så kundorienterade att de låter mig hämta ut drickat på krita är nog att hoppas på för mycket. Undrar om de kan hålla flaskorna tills jag får den där löningen? Annars finns det kanske snart några övergivna flaskor på kontoret därstädes som någon lycklig och mer solvent person kan lägga vantarna på.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kan bara tillägga att stora delar av säsongsölssortimentet också reas ut. Dessutom lär Kurni vara ett av Italiens stora rödviner.

Jörgen Andersson sa...

ajaj. då borde man alltså istället för att köpa sju billiga flaskor överväga att investera i en Kurni. ett svårt val - kvantitet mot kvalitet. men med tanke på min benägenhet att servera bättre viner i tandborstglas är det nog för min del bättre att hålla mig till de enklare sorterna