måndag 24 mars 2008

2004 Waterford wines Kevin Arnold Shiraz


Om man är beredd att töja på gränserna lite så kan man säga att kvällens vin är en syntes av de två viner som föregått det. Det har ursprunget gemensamt med vinet som dracks här och hämtat en del inspiration från Rhone som jag skrev om här (ok, det är lite långsökt och egentligen är nog inspirationen hämtad från Norra Rhone, inte södra). Waterford wines producerar viner i den Sydafrikanska regionen Stellenbosch. Deras 2004 Kevin Alrnold Shiraz är gjord på 95% Shiraz (eller Syrah som man säger i gamla världen) och 5 % av en annan Rhone-druva, Mourvedre. Vinet har funnits ett tag på den svenska marknaden och blivit något av vinskribenternas favorit. Varken förvånande eller oförtjänt men jag är inte helsåld.


Det är inte helt enkelt att beskriva varför. Jag tycker mig märka att mina beskrivningar av vinerna jag dricker har en tendens att likna varandra. Det är ju dessutom så att ett vin med likartade aromer och smaker ändå kan ge olikartade upplevelser. Förmodligen är mitt vinvokabulär för litet och för torftigt för att fånga nyanserna.
Här har vi ännu ett vin som doftar riktigt mörka välmogna körsbär. Det finns en viss rökighet, lite charkvaror och en mild kryddighet. Smaken är lite drygt medelfyllig med ett riktigt bra slut där finalen klingar ut rent utan några störande bitoner. Syran finns där men den är väl inpackad i ett hölje av fullmogna bär. Igår trivdes vinet väldigt väl ihop med en lammstek med rosmarin, vitlök och potatisgratäng. Inte alls dumt till lite blandade ostar heller. Bäst gillade jag det dock till dagens traditionella pasta från Veneto med speck, tomater, gröna ärter och lite vitlök som fått puttra på låg värme en bra stund innan det togs av spisen för att svalna och vila ett par timmar. . Sötman från ärterna och rödlöken, rökigheten från lo speck och lite nymald svartpeppar hittade perfekta partners bland vinets aromer.


Kevin Arnold Shiraz är ett på alla sätt gott och välgjort vin. Jag dricker det mer än gärna igen men jag tror inte jag kommer att längta efter det. Det känns lite för korrekt, välpolerat och lagom. I stilen ligger det någonstans mittimellan nya och gamla världen. Det är helt enkelt väldigt mycket lagom.

Inga kommentarer: