lördag 15 mars 2008

2005 Ch. De Valcombe Prestige



Ch. de Valcombe Prestige var med i februaris nyhetssläpp. Det fick massor med lovord både i press och bland bloggare. Längst gick GP:s vinrecensent som dagen efter att ha delat ut en full hand fyrar tillvinet tog ett sista-minuten-flyg till södra Frankrike, besökte vingården och skrev ett lyriskt reportage. Trots en rätt stor nyfikenhet på vinet i fråga har jag inte blivit färdig att prova det förrän nu.

Ch. de Valcombe kommer från Costieres de Nimes ett område som ibland sägs tillhöra Rhone, ibland Langedoc. Jag tänker att det iallafall ligger där det ligger. Druvblandningen är hursomhelst typisk för södra Rhone med 80% syrah och 20 % grenache. Färgen är mörkt röd med viss blå ton. Doften är rätt häftig med massor av röda bär och kryddor. Smaken är drygt medelfyllig och inehåller samma aromer. Mot slutet känns de 14% alkohol, inte så att de stör på allvar men de finns där. Inte ett vin som får mig att packa väskrona för en resa till sydfrankrike. Jag tror inye ens att det får mig att lämna stugvärmen för en tur till bolaget. Helt OK men inte så mycket mer.

Inga kommentarer: