onsdag 19 mars 2008

2006 Tegernseerhof Selection Grüner Veltliner

Så var det då dags att testa Espings tes att grüner veltliner passar bra till grönkålssoppa. Också premiär för en annan nyhet för min del: att botanisera i bolagets beställningssortiment. Jag hade beställt ett par Tegernseerhof Selection grüner veltliner (nr 82833), som med tanke på priset -78 kronor - tycks vara producentens budget-veltliner. Inspirationen kom när jag prövade en 2005 Frauenweingarten grüner veltliner från vinården - hur skulle en Selection från samma år vara i jämförelse?Av informationen på Systembolagets hemsida framgick nämligen att det var denna årgång som fanns att beställa.

När jag hämtade ut flaskorna var det till min förvåning årgång 2006 som langades fram. Nu hade jag redan spetsat in mig på grönkålssoppa och just det här vinet, och tidgare goda erfarenheter av Tegernseerhofs viner samt det humana priset gjorde att jag inte brydde mig om att tjafsa. När jag nu kollar vinet på hemsidan ser jag till min ytterligare förvåning att det är årgång 2007 som listas. Här går det undan med årgångsuppdateringarna, minsann! - eller har det månne gått lite för snabbt nånstans? Första kontakten med beställningssortimentet lämnar efter sig en svag irritation och känsla av förvirring - och personalen på bolaget vid Triangelen hade sin välvilja till trots inte mycket att gå efter för att hjälpa sin kund.

När vinet kylts och skruvkorken avlägsnats möter en stor och blommig doft av äpplen och honungsmelon. Smaken är ung och spritsigt citrussyrlig med mineraltoner och en lång, pepprig och lite besk eftersmak. Eftersom jag hoppats på ett mognare, mer avrundat vin blev jag inledningsvis lite besviken. Men till priset är detta helt klart en bra grüner veltliner, gjord med omsorg och med en tilltalande friskhet. Läge att lägga upp ett litet lager av denna och kommande årgångar för att se hur det utvecklas.

Och till soppan, då? Jovars, det var inget problem alls. Möjligen hade den efterlängtade, mjukt honungslena avrundning jag minns från Frauenweingarten - och som gick så väl ihop med rimmad fläsklägg häromsistens - passat bättre till sältan i soppan än bitterbeskan i avslutet. Men varför klaga? Nu är jag ju både mätt och glad denna onsdag.

2 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

Trisse ! Det var inte grönkålssoppa utan grön kålsoppa, en soppa gjord på romanesco-kål, den där vårtiga varianten som smakar broccoli/blomkål. Systembolaget är hopplöst när det gäller årgångar. Jag har just gjort en beställning av ett annat vin årgång 2004 och fasar för att mötas av oförstående personal som himlar med ögonen när jag inte nöjer mig med 2005:or.

Jörgen Andersson sa...

Esping! Jag minns din gröna kålsoppa, och även att du hade en idé om att g.v. skulle passa till grönkålssoppan, sist jag hade druckit rödtjut till den. Och det passade ju ok.
Årgångarna: just den här gången visade det sig - efter en koll - att det var importören som tabbat sig. De hade inte uppdaterat från 2005 till 2006 när den årgången kom, och nu är också den slut. Så det är 2007 som gäller för framtida beställningar. Problemet är nog att bolaget är beroende av uppdateringar från leverantören, dvs de håller inte själva koll centralt, och personalen ute i butikerna har förstås inte en susning. Hoppas det blir rätt med din beställning.