måndag 31 mars 2008

April wine...

...är väl något slags musikorkester. Men för den svenske vinkonsumenten innebär aprilvin främst att nyheterna som släpps på systemet den 1:a kommer att finnas där hela året. Så man kan ta det med ro, behöver inte hänga på låset för att kanske ro hem något intressant ur tillfälliga sortimentet. Som inte har känts så lockande de senaste månaderna, kanske har jag helt enkelt inte orkat sätta mig in i vad som finns.


Här kunde det vara på sin plats att ha ett utbyte om vilka vinskribenter vi vänder oss till för uppdateringar, och varför. Jag är härvidlag lat och går in på samma gamla vanliga hemsidor, det blir Kronstam i DN och Fagerström i Sydsvenskan. Nu har de båda herrarna skrivit varsin artikel om april-nyheterna. Båda känns avslagna som en dansk pilsner som stått över natten: samma gamla klagan på systemets lanseringspolitik. Visst kan den vara berättigad, men det är i stort sett samma artikel som återkommer månad efter månad. Ibland lyfter de fram viner som säkert är mycket bra, men jag märker att jag alltmer sällan agerar på deras köprekommendationer. De lyckas helt enkelt inte entusiasmera mig. Mer spännande vinjournalistik efterlyses - men var kan den finnas?


I alla fall, noteras kan att i aprilsläppet återfinns en kompis från förr, The Hermit Crab viognier marsanne som var tillfällig nyhet för något år sedan (och som funnits i beställningssortimentet sedan dess) - trevligt att det fått komma tillbaka! Ny årgång, men mina minnen av den förra är så livliga att jag kan sätta en slant på att jag kommer att köpa några flaskor framåt Kristi Flygare. Ett tillskott i 99-kronorslistan verkar också lovande - 2004 Musella Valpolicella Superiore (2393). Men allra först ska jag min vana trogen kolla om några intressanta viner blivit nersatta i pris - det får bli den tidiga tisdagsmorronens tidsfördriv.

2 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

Trisse ! När det gäller spännande vinjournalistik så är det nätet och bloggar som gäller för mig. Du hittar några länkar under inlägget "Bra vinbloggar". Jag brukar också läsa GP's vinskribent som är bra mycket roligare än Kronstam o Fagerström. Inför nyhetssläppen brukar jag även läsa BW Wines kommentarer. Jag kan också rekommendera Munskänkarnas tidning som är rätt torr men väldigt saklig

Jörgen Andersson sa...

Esping! Jag ska kolla upp GP - och de bloggar du tipsar om är alltid kul att surfa runt på när man har en stund över.