måndag 17 mars 2008

Schlagereländet...

...som Esping skyr för den introverta jazzens skull, har förstås en given ställning i den mer folkligt lagde bloggarens hem. Inga gamla Elvis-konserter här inte, svart skinnoverall eller ej. Nej minsann - här satt vi och skrålade till Christer Sjögrens storslagna eurocalypso, här grät vi ikapp med Sanna Nielsen, här dansade vi som tvillingarna Rongedahl så brandvarnarna trillade ner från taket.

Allt gick så snabbt, man hann knappt med - och så skulle man ju hinna äta och dricka också. Gästerna ("Allt-i-ett-flickan" från fredagskvällen med föräldrar, samt A med telningar) gav sig hän och feststämningen var på topp, koncentrationen på vinet sådär för min del. Sydafrikanska drycker, det vita en chenin blanc med det originella namnet Original (årgång 2006, varunummer 97086). Jag drack det innan jag började glufsa i mig av buffén, och såvitt jag kunde förnimma mitt i det upphetsade uppsnacket var det en behaglig upplevelse i den lättare genren - jag skulle gärna pröva det igen, kanske till en ugnsstekt forell med milda tillbehör. Behagligt är också det sänkta priset, 77 kr istället för 96 som tidigare. Klart värt sitt pris. Några flaskor finns det kvar på systembolagen i vårt avlånga land.

På den röda sidan utspelade sig en schlagertävling mellan två shiraz-viner: 2006 First Sighting, från unga producenten Strandveld i distriktet Elim (nr 98703), och 2006 Allesverloren från Swartland (nr 29002). På förhand var Allesverloren favoriten, i kraft av sin hävdvunna position i systemets fasta sortiment och tidigare klara segrar under buffé- och grillaftnar. Å andra sidan är det alltid spännande med en nyhet och First Sighting fick goda vitsord när det lanserades i februari (tror jag att det var). Så hur gick det? Tja, vid det här laget var domarna dels lätt intoxikerade, dels absorberade av schlagerslaget. Men helt kort kan sägas att First Sighting, som var först ut, funkade utmärkt till bufféns smakrika sammansättning - kanske främst till grillspetten av lamm men också till filodej-knytena och fänkålspajen. Intresseväckande kryddigt och smeksamt fruktigt. Allesverloren passade bra till ostarna. Men de båda kombattanterna hade lika gärna kunnat byta plats, utan att smakupplevelsen förringats. Båda vinerna har schlagerpotential, vilket vi redan visste om Allesverloren som med säkerhet kommer att återkomma regelbundet vid liknande tillfällen framöver. First Sighting kommer jag att dricka en gång till, det är slut på bolaget (de 3 flaskor som i skrivande stund enligt hemsidan ska finnas i en butik i Göteborg är ett högst osäkert kort) och kvar i gömmorna har jag alltså en butelj. Till grillat lamm, tror jag, och redan denna sommar.

Efter Perellis paradseger kom det fram kaffe, en oemotståndlig äpple/blåbärspaj kryddad med kardemumma samt - inte minst - en pava calvados som K medfört och som undertecknad och denne förutseende gäst fann mycket nöje i att tömma. Resultatet: en rejäl tyngd över pannan när jag på söndagsmorronen gav mig ut på en joggingtur i ett folktomt Malmö för att sona mina brott mot jazzen, Elvis och bloggens krav på rediga och objektiva bedömningar.

2 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

Trisse, om du fått av dig betingkepsen så börjar det dra ihop sig till påsköl.

Jörgen Andersson sa...

Ack ja, hur ska det gå? Jag kanske smiter inom Bishops Arms för en snabbkoll på sortimentet innan jag sticker norrut för påskfirandet