tisdag 6 maj 2008

St Peter's Cream Stout



Under det senaste året har ale, helst IPA, varit mitt förstahandsval när det gäller annat än druvbaserade drycker. Visst har det slunkit ned en och annan lager, inte alltid men nog ändå oftast rätt motvilligt. Jag provar ytterst ogärna något nytt. Är det något som jag gillar kör jag gärna det spåret. Under ett besök på systembolaget väcktes min nyfikenhet på en flaska från St Peters Brewery, bryggeriet som gjorde en fantastisk julöl. Här handlade det om en Cream Stout. Min erfarenhet av stout begränsar sig till Guiness som jag alltid uppfattat som en odrickbar ävja. Här snackar vi om något helt annat. En hantverksmässigt framställd produkt gjord på bra råvaror utan några tillsatta konstigheter. Det märks verkligen i smaken. Jag kan inte föreställa mig att det är möjligt att framställa en öl med sådan balans, komplexitet och nyansrikedom annat än med en nogrannhet som kräver hantverksmässiga processer.


Ölet är becksvart med ett tjockt och gräddigt skum. Doften är rejält stor och innehåller kakao och kaffe. Smaken är mycket fyllig och intressant med kaffe och choklad som går över i en frisk men svårdefinierbar fruktighet innan en kraftig beska tar över. En öl jag skulle vilja dricka till kraftig mat som kålpudding, bruna bönor med fläsk eller en långkokt köttgryta där lite cream stout fått koka med. I kväll dracks det till canederli, knödlar med ost och speck och en omgång gnocchi di zucca med smält smör, salvia och massor med parmesan. Jag har också en tanke om att prova kombinationen cream stout och gorgonzola på rågbröd.
gnocchi di zucca

St Peter's Brewery har en massa andra spännande sorter i sitt sortiment, bl a en IPA. Varför finns inte dessa på SB ? Det verkar också som att när ölen/alen/stouten framställs på ett vettigt sätt så blir det bra. Kanske dags för mig att vidga mina vyer och prova hantverksmässigt framställd weissbier, andra tillverkares stout eller någon annan variant.

Inga kommentarer: