söndag 29 juni 2008

paddsvansar, sjodjavlar och camping-vin






Senaste dryga veckan har jag och familjen tillbringat pa i den tyska enklaven Union Lido, en camping nagra mil oster om Venedig. Det ar en minst sagt speciell upplevelse. Campinglivet lampar sig inte sa varst bra for utsvavningar nar det galler vinvalet. Vis av skadan fran tidigare ar sa sag jag till att fa med mig nagra hyggliga flaskor till campingen .Dieten har till storsta del bestatt av husets prosecco som serveras i kanna och weissbier. Narheten till havet har erbjudit goda mojligheter till havets lackerheter nar vi vagat oss ut i verkligheten utanfor campingens trygga murar. Till diverse obskyra havslevande varelser av obestambar art serverade med salt, citron och olivolja som enda tillbehor ar enkel prosecco eller pinot grigio perfekt. Far dessutom utsikt over la laguna pa kopet sa ar jag mer an nojd. Det var en sadan kvall som en paddsvans eller sodjavel hamnade pa min tallrik. Jag tycker nog den paminner om en marulk men fiskens italienska namn ar coda di rospo, paddsvans och det tyska seeteufel. God var sitt fula yttre och namn till trots.






Infor avresan bestamde jag mig for att for en tid upphora med irrfarderna i vinets varld och fokusera pa viner fran Friulu, ett av Italiens mest spannande vindistrikt och tyvarr sorgligt underrepresenterat i Systemets sortiment. Friuli ligger i nordostra Italien och gransar till Osterrike, Slovenien och Kroatien. Har finns fler lokala druvsorter an nagon annan stans i Italien och annu fler egensinniga vinmakare. Har odlas ocksa flera av de internationella och riktigt traditionstyngda druvsorterna men vinerna far alltid en typiskt friulansk karaktar.


En kvall oppnade jag en 2006 Sauvignon fran Collio nara den Slovenska gransen. Producenten Muzic har en del av sina odlingar runt staden Gorizia. Jag hoppar over de visuella intrycken da alla viner dracks utomhus i skymmningsljus. Vinet ifraga ar mycket aromatiskt med vita persikor, paron, blommighet, krusbar och en lite svardefinierbar kryddighet. Smaken ar stor och fyllig med riktigt bra syra. Mycket av aromerna gar igen i smaken. Tyvarr finns har ocksa en inte helt angenam bitterhet som sakert hanger samman med den nagot overdrivna alkoholhalten pa 14.5%. En ratt typisk sauvignon fran Collio men inte helt val genomford.


Da gillade jag Muzics 2005 Cabenet Franc betydligt battre. I Friuli precis som i Veneto ar det vanligt med druvrena viner pa Cabernet Franc, en druva som annars oftast blandas med Cabernet Sauvignon och Merlot. Har mots man ater av ett vin med intensiv doft. Jord, paprika, haricots verts och kryddor dyker upp. Smaken ar fyllig, har finns en del gronsaker men ocksa korsbar. Ett gott, valgjort och balanserat vin med ett intressant slut och ratt lang eftersmak.
Jag hann aven med att oppna en 2004 Schioppenttino fran producenten Villa Rubini och distriktet Colli Orientale del Friuli. Schioppettino ar en av dessa lokala druvor som blivit nagot av Friulis kanntecken. I doften dominerar barfrukten, skogsbar och vinbar. Smaken ar fruktig med bra syra. Mot slutet finns en del korsbar och en latt bitterhet som hos en Valpolicella. Vinet fick mig att associera till Dolcetto och Blauer Zweigelt fast med lite mera tyngd och kraft an vad dessa bukar bjuda pa. Vinet var helt utmarkt till kolgrillad slsiccia, en fet och grovmalen korv pa flaskkott.



















Inga kommentarer: