måndag 7 juli 2008

2005 Balear Canal del Ronco Schioppettino


Vi har lamnat den adriatiska kusten och befinner oss i Dolomiterna, narmre Cortina an Venedig. I dag blev det en utflykt till Feltre pa gransen mellan Veneto och Trentino. Vi hamnade mitt i en matmarknad. Ingen vanlig marknad utan en inriktad pa hantverksmassigt framstalld mat. Infor hemfarden var vi rejalt matta av allt provande och bar pa nagra tunga kassar som inneholl vedugnsbakat brod fran Apulien, tre sorters toskanska vildsvinskorvar, lika manga sorters pecorino av varienande mognadsgrad och diverse rokta och lufttorkade sydtyrolska specialiteter. Dessutom olja fran Umbrien och Treviso, potatis odlad pa hog hojd och en bricka smakakor som bakats i vedugn.
Pa vagen hem i bilen slogs jag av tanken hur gamla tiders bonnamat nu blivit produkter for en matintresserad medelklass. Val hemma fran marknaden kande jag att det nog var bast att ta en rejal loprunda innan jag gick loss pa inkopen, den 30-gradiga varmen till trots.
Nar jag kommit ater fran min runda hade det anlant spontant besok och det dukades fram en improviserad maltid bestaende av tomatsallad, radicchio, ost, charkuterier och brod. Till detta drack vi en Schioppettino fran storproducenten Balear i Collio Orientale del Friulo som fort de traditionella friulanska druvsorterna in i de Italienska snabbkopen. Vinet ar ungdomligt blarott till fargen. Doften ar rejal och innehaller skogsbar, kryddor och en aning vanilj. Smaken domineras av morka bar med kryddor och mineraltoner mot slutet. Vinet har en rejal syra som gor att det funkar perfekt till allt det feta. Ett riktigt bra vin for dryga fem € som jag garna skule se i systembolagets sortiment.
Maltiden avslutades med en maffig glasstarta gjord av en gelataio som borjade sin bana hos La Sorbettiera men som nu oppnat eget. Tunn sockerkaksbotten, choklad- och vanilj-glass toppat med gradde och amaretti. Lite graddigare, lite kraftigare och maktigare an vanlig glass men valdigt, valdigt god.

Inga kommentarer: