tisdag 22 juli 2008

Kulan i luften

Esping har återvänt till NV Skåne, bara för att upptäcka att de tidigare uppkopplingsproblemen kvarstår. Medan jag med förtjusning inmundigar den blauer zweigelt från Kremstal Esping rapporterar om här (snygg etikett, fruktigt och rättframt vin), gör jag mitt yttersta för att adminsitrera de inlägg som i strid ström droppar in i e-postlådan.

Allsvenskan har återupptagits efter EM-uppehållet och det är åter dags att följa laget som verkligen betyder något. Med sen matchstart och förköpta biljetter hann jag och herr K med ett ingående besök på Bishop’s Arms.

Vi inledde med en ny ale från Oppigårds, Summer Twist. Kanske det modigaste och kaxigaste hittills från Oppigårds. Den hustypiska beskan finns givetvis där men jag har aldrig upplevt den så direkt och osmikant som här. Här finns inga försonande drag. En helt torr, mycket frisk och rejält besk ale. Wow

Under tiden som Summer Twisten dracks fick vi höra att det finns ett Bishop’s Arms till i Helsingborg. Nyöppnat och i nära anslutning till stationen. Vi begav oss dit och möttes av ett minst sagt imponerande utbud. Vi fastnade för en representant ur Dugges Göteborgssvit, Avenyn Ale. En riktigt fin IPA med smak och doft av citrus och marijuana och med riktigt bra beska. En öländsk ale fick avsluta sessionen. Tokens Clusterbomb från Ölands Gårdsbryggeri. Bärnstensfärgad med smak av lakrits, aprikoser, viss sötma och rejäl beska. Mer belgisk än engelsk eller amerikansk i stilen. Inte riktigt min påse men väldigt bra och välgjort.

Trisses tillägg: På tal om Herr K fick jag till slut möjlighet att fråga om den där absinth-trippen till Tjeckien. Vi stötte på varann i stöket på en lönnkrog någonstans i de nordvästskånska skogarna härförleden. Sådär på morronkvisten hade Herr K inte mycket att orda om den centraleuropeiska absinthen. En humbug, menade han, i jämförelse med den hantverksmässiga nektar han själv framställer. För övrigt nådde han aldrig utanför Prags stadsgränser, så undersökningen kan väl i och för sig inte räknas som fullständig. Istället tycks Herr K ha funnit goda vänner på lokala utskänkningsställen, som till sin glädje fann sig bjudna på slivovice när vår oförvägne resenär fick reda på att ett visst hockeylag från våra hemtrakter i sista sekunden lyckades ta sig till Elitserien.
Väldigt trevlig för övrigt, den här blauer zweigelt. Som saft på sommarens och höstens godaste bär, med en uppgraderad kärnfullhet. Man blir som förflyttad till en konverterad torklada i bergen utanför Innsbruck, där vi tillbringade en sommarvecka för något decennium sedan i väntan på min själs älskades kusins bröllop. I snabbköpet i byn var det blauer zweigelt som gällde, enkla men välgjorda viner som gick åt som smör i solsken till våra dagliga pastaexcesser. Esping säger att han hittat den här varianten på Netto i Danmark. Hoppas den finns kvar om jag har vägarna förbi inom kort.

Inga kommentarer: