fredag 1 augusti 2008

2006 Lis Neris Fiore di Campo Tocai Friulano

Som jag nämnt tidigare är det min ambition att framöver fokusera på viner från Friulien och Slovenien. Efter några avstickare åt olika hålla är jag nu tillbaka på det som ska bli huvudspåret.
I kväll öppnade jag en Tocai från topproducenten Lis Neris som har sina marker i Isonzo, alldeles in till den Slovenska gränsen. Fiore di Campo är ett av producentens enklare viner men det har begåvats med tre bicchiere i Gambero Rosso. Av någon anledning som jag inte känner till väljer Lis Neris att klassa vinet som IGT istället för DOC.

Vinet är ljust halmfärgat och lämnar rejäla gardiner efter sig på glaskanten. Det är mycket aromatiskt och doften lever väl upp till namnet. Ängsblommor. Om det precis är ängsblommor kan jag inte svära på. Jag vågar mig inte på någon artsbestämning men doften är blommig med inslag av citrus och mogen melon.

I munnen känns vinet lite fett och oljigt. Fylligt med viss grapebeska och bra syra. Lång och god eftersmak. Det finns lite effekter av den relativt höga alkoholhalet, 14 % när vinets tempratur stiger.

Vinet funkade mycket bra till rökt fisk, makrill och sill. Det skulle vara ypperligt till melon och torkad skinka och säkert även till andra charkvaror.

3 kommentarer:

Björn sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Björn sa...

Kul att du ger dig på Friuli och Slovenien. Blir det mest fokus på Brda i Slovenien? Vid sidan av Simsic är Movia stora och enligt uppgift är Mondowine på väg att ta in deras viner. Kontakta dem om du är sugen på att prova deras viner.

Ingvar Johansson sa...

Björn !! Ja, det blir det nog. I nuläget är det Sutors och Simcics viner som är lättast för mig att komma över. Movias viner är jag extremt nyfiken på. Jag ska kolla upp vad som finns hos Mondowine, tack för tipset.