fredag 29 augusti 2008

2006 Tim Adams Riesling

Första gången jag provade Tim Adams Riesling förflyttades jag direkt till Tyskland. Efter att ha identifierat vinet som en riesling var jag benhårt tvärsäker på att det handlade om ett tyskt vin. Även i kväll transporterar mig detta australiensiska vin till Tyskland. Inte till något idylliskt vinberg. Nej, vinet, eller snarare vinets doft, för mig till en rastplats längs autobahn. Petroleumdoften finns där men den doftar spillolja snarare än cykelkällare. Lägg till lite vägdamm, skiffer och andra mineraler samt en del bränt gummi. Som att stå i avgaserna bredvid en fortfarande varm, nedsliten polsk långtradare. Låter det oangenämt ? Jag gillar det. Snacka om karaktär.

Smaken är inte heller den på något sätt insmickrande. Vinet är rent och stramt. Ingen tutti frutti eller piggelin här inte. Nej, vinet bjuder på en del citrus, mer mineraler och en knivskarp syra. Att dricka vinet på egen hand är nästan smärtsamt men till en kokt lax med hollandaise var det perfekt. Ett mycket bra matvin.

Årgång 2006 som jag drack är slutsåld men 07:an var med i augustisläppet finns fortfarande att köpa. Jag har ingen erfarenhet av att lagra skruvkorksviner men Tim Adams riesling borde vinna på några år i källaren

Inga kommentarer: