fredag 13 februari 2009

1999 Chateau Lagrezette

I eftermiddags drabbades jag av ett akut pizzasug. Pizza och vitt vin. Jag började fundera kring en lämplig flaska som skulle kunna matcha en hemkörd margeritha och kom att tänka på Pinot Gris från Friuli. Med ett lager god parmaskinka på pizzan efter gräddning skulle det kunna bli en fin kombination. Vid hemkomsten var middagen färdig. Två pepparbiffar på väg i pannan och pizzan i ugnen var avsedd för döttrarna med sällskap. Snabb ändring av vinplanerna och jag plockade fram sista flaskan 1999 Ch Lagrezette, ett av många bra tips från Finare Vinare. Karafferingen hoppas över, dels på grund av tidsbrist men också med tanke på att det är ett moget vin

Vinet är gjort på 2/3 malbec , 1/3 merlot och en liten skvätt tannant och kommer från Cahors i sydvästra Frankrike. Man talar om det svarta vinet Cahors och det är bara en liten överdrift. Färgen är riktigt mörkröd och nästan ogenomskinlig.

Doften är nästan lite scary. Här finns inslag som får mig att associera till ond bråd död. Kött, blod och järn. Trafikolycka. Men också en del frukt, mer än vad jag kan minnas från förra flaskan. Plommon och torkade fikon till en början men sedan även lite blåbär. Här finns också spår av fatlagringen och en del örtkryddor.

Smaken är också den väldigt intressant. Den följer aromerna väl. Fortfarande bra syra, tydliga tanniner och en viss frukt kvar. Smaken domineras av mineralerna men även den torkade frukten tar plats. Mot slutet lite lakrits och tobak.

Precis såhär vill jag att ett rött vin ska smaka. Jag önskar att det var lite lättare att hitta mogna viner av hygglig kvalité. Är det någon som provat 2003 Chateau Lagrezette som finns som tillfällig gäst i sortimentet ?

Inga kommentarer: