onsdag 15 april 2009

2001 Chateau de Caraguilhes Solus

Påskdagen tillbringade jag i splendid isolation. Även om jag inte fullt ut håller med Mickey Rourkes rollfigur i Barfly, i nyckelrepliken " No, I don't hate people, I'm just happier when they're not around", så är det rätt skönt att vara ensam ibland. Dagen ägnades åt trädgårdsarbete, en förlängd löprunda och fåfänga försök att fånga en havsöring.

Om Billigt Vin varit en blogg som skildrat"Drömmen om det vackra, perfekta och välavvägda livet." hade jag väl skridit hem med en romstinn havsöringshona i femkilosklassen och ätit en triptyk på lax med Bjäreprimörer. Nu återger jag vad som verkligen hände, att jag fick lomma hem tomhänt och hålla tillgodo med det lilla som fanns i skafferiet. Det blev en variation på rödlök. vitlök, olja, parmesan, pasta, tomater och Zetas borlottibönor. Eftersom hungern är bästa kryddan och jag drack ett förträffligt vin till blev det hela till en svårslagen måltid.

2001 Solus är toppvinet från Corbieres-producenten Chateau de Caraguilhes. Det är mörkrött med lite brun rand i kanten. Doften är härligt mogen där de olika aromerna smält samman till en harmonisk helhet. Det känns verkligen som vinet funnit sig självt och slagit sig till ro. Mogna plommon och kaffe är det som dominerar. Smaken är fyllig, med god fruktsötma och viss syra. Tanninerna är finkorniga och eftersmaken hänger kvar en god stund. Ett väldigt välgjort och på alla sätt sympatiskt vin som påminner mig om att jag borde dricka mogna viner lite oftare. Finns (kanske kvar) hos danska Emelie Vin och kostar 100DKK.



Inga kommentarer: