fredag 10 april 2009

3xBressan+1xKlinec

I går provade jag tre viner från Mastri Vinnai Bressan, vinproducenten som besöktes här, som jag aldrig smakat tidigare.

Provningen inleddes med 2003 Pinot Nero. Färgen ovanligt mörk för att vara en Pinot Noir, visserligen genomskinlig men tät och i en mörkt rubinröd nyans. Doften är mycket komplex och balanserad. Här finns givetvis bärfrukt. Hallon och björnbär som är tydliga men inte dominerande. Här finns också inslag av träkol och rök tillsammans med fjolårslöv och champinjoner. Smaken är medelfyllig och följer aromerna väl. Bra syra och fin längd. Utifrån mitt perspektiv med beränsad erfarenhet av bourgogne så måste jag säga att det här är en av de absolut bästa Pinot Noir-viner jag druckit. Ett mycket personligt och mycket elegant vin.

Vi fortsatte med en 2001 Merlot. Jag kan faktiskt inte dra mig till minnes när jag senast drack ett druvrent Merlot-vin senast. Vinet är till en början lite knutet och bjuder inte på så mycket doft. Efter en stund tittar en söt fruktighet fram med hallon och mogna plommon. När vinet får ytterligare tid i glaset dyker det upp en del mineraltoner också. Smaken är fyllig och kraftfull med bra längd,

Bressans-triptyken avslutas med 2001 Cabernet Crown Domains, en blandning av Cabernet Sauvignon och Cabernet Franc. Färgen är djupt mörkröd med en antydan till tegel i kanterna. Doften ger en intensiv bärfrukt med hallon och svarta vinbär tillsammans med en tydlig pepprighet. Doften växer efter hand i glaset och efter hand kommer tobak och mineraler. Smaken är fyllig och kraftfull men rejäl syra och en mycket lång eftersmak.

Provningen avslutades med ett vin från Klinec, en producent från andra sidan den slovenska gränsen som ni kan läsa mer om här.Vi drack 2005 Bela Quela, en blandning av Chardonnay, Tokai Friulano och Ribolla Gialla. Vinet har en guldgul färg och en nästan löjligt tydlig doft av ananaspastiller som kompletteras med gula plommon och mandel. Vinet är mycket fylligt med hög viskositet. Smaken ger också lite citrustoner och en god bitterhet. Lång, god eftersmak.

Inga kommentarer: