tisdag 9 juni 2009

2008 Prunotto Moscato d´Asti

Vad gör man om man vill göra gott intryck på en församling förtjusande damer? Svaret i dessa dagar är givet: serverar ett par liter svenska jordgubbar och till det ett litet glas 2008 Prunotto Moscato d´Asti, som redan fått det att vattnas i munnen på kritikerna. Såvärst mycket enklare kan man inte göra det för sig, och mottagandet andades belåtenhet.

Moscaton är mycket söt, men lyckas på något sätt hålla sig på rätt sida det sliskiga (vid intag i små mängder). Det finns ett friskt och lätt drag som gör att det funkar. Alkoholhalten 5,5% är dessutom behagligt låg. Inget som man dricker varje dag, eller ens varje vecka, men allt som allt ett äss i rockärmen att ha i beredskap inför det kommande midsommarfirandet. Jack, BK Wines nyhetskontrollant, menar att man absolut ska hälla vinet över jordgubbarna istället för i glaset, men jag tyckte det gick utmärkt att smutta på det vid sidan om. Kanske något att prova vid ett annat tillfälle.

Annars borde det här godiset kunna funka till ännu syrligare efterrätter, som rabarberpaj med vaniljglass. Det finns en flaska Moscato d'Asti kvar i källaren sedan en Köpenhamnstur tillsammans med Esping förra sommaren, det är hög tid att använda den till ett sådant experiment. Sedan är det bara att hoppas att det finns några Prunottosar kvar att fylla på med. Än så länge är tillgången god efter släppet 1/6.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det var verkligen väldigt gott. Men jag tror att rabarberpaj blir ett för skarpt sällskap. Jordgubbarnas mjuka sötma passar bättre till. Jag kan även tänka mig att det kan smaka till något gott med choklad.
/TSÄ

Ingvar Johansson sa...

En anonym TSÄ !! den där Prunotto verkar vara värd sitt pris och Trisse börjar framstå som en ny Ernst Kirchsteiger. Tror dock mer på rabarberpaj än choklad.

Jörgen Andersson sa...

Esping! Det är riktigt - Ernsts uppfattning om livskvalitet och estetik ligger mycket nära min. "Jag har mött libbstickor som har sett mig i ögonen", och så vidare. Vad gäller Prunotton så är den lätt att gilla i små mängder. Kunde gärna haft något högre syra för min del - men man kan inte få allt här i världen...