måndag 17 augusti 2009

2004 Chateau Belgrave

Jag fortsätter med mina försök att närma mig Bordeaux röda viner. Bortsett från en fullträff med 2001 D:vin så har jag inte riktigt fått till det. I kväll blir det ett 5:e cru vin, det tidigare utskällda men nu något rehabiliterade Chateau Belgrave. Vinet köptes på tilbud i en danskt snabbköp för 100 DKK.

Färgen är djupt mörkröd. Till en början ger doften mest svarta vinbär men efterhand dyker det upp lite andra nyanser. Om det är självsuggestion ska jag låta vara osagt men jag tycker mig hitta ett uns av den berömda cigarboxen. Här finns också kaffe, torkad frukt och en viss stallighet. Inte så dumt alls faktiskt.

Smaken är knappt medelfyllig med mycket tydlig svartvinbärsfrukt, lite salmiak och kryddörter. Jag är lite förvånad över hur lätt vinet känns. Syran är frisk och tanninerna förvånansvärt mjuka men änså tydligt markerade. Tyvärr är eftersmaken väldigt kort, den nästan tvärdör när man svalt. Gott att dricka men godare att sniffa på.

Jag drack 2004 Chateau Belgrave till en klassisk söndagsstek och det funkade alldeles utmärkt även om vinet var i lättaste laget. Helt OK för sitt pris. Jag känner mig däremot mera tveksam till köp när det gäller aktuella årgången på systembolaget

Inga kommentarer: