söndag 27 september 2009

2003 Vieux Chateau Gaubert Blanc


Söndagen tillbringades på Fredriksdals friluftsmuseum i Helsingborg där den årliga Mikaeli Marknad bevistades. Här firar man skördefest och bjuder in en mängd små, lokala livsmedelsproducenter. Här finns naturligtvis en massa annat också, allt från mässingsorkestrar och yxkastning till marknadsgycklare och tändkulemotorer. Min uppmärksamhet låg dock i vanlig ordning på sådant man kan stoppa i sig. Med i kassarna bland ekologiska grönsaker odlade på Fredriksdal låg också Boels Blå, en ost från Holmana Gårdsmejeri, rökta ankbröst och viltpaté från Kulla Gunnarstorps gårdsbutik (som inte ligger långt ifrån Bjuv, hemort till en annan rökt Anka), några korvar från Bjärhus och några surdegsbröd bakade på Röstånga Mölla. Att handla mat kan vara en angenäm upplevelse och visst är det såhär det borde gå till. Direktkontakt med den som har producerat maten vi ska äta. Evenemanget är en återkommande succé, Fredriksdal är knökfullt och de flesta producenterna säljer slut långt innan stängningsdags. Uppenbarligen är detta något folk gillar. Visst borde man kunna köra något liknande, i mindre skala men lite oftare återkommande.

Nu var det egentligen inte om marknaden jag tänkt blogga utan om vit bordeaux. Det har förekommit en del inlägg i bloggosfären på senare tid och Chateau Limbourg, Chateau Coucheroy och Chateau de Rochemorin har mött en del gillande men generellt verkar vit bordeaux förbises av de flesta. När jag sprang på en mogen variant till ett riktigt bra pris var jag inte sen att nappa. 2003 Vieux Chateau Gaubert Blanc från Graves såldes hos Bröderna D's vinhandel för en dansk hundring vid köp av ett sexpack.

Vinet är gjort på 60% Sauvignon Blanc och 40% Semillion. Vinet har jäst på ek och vilat 9 månader på jästfällningen. Färgen är gnistrande guldgul och jag skulle vilja säga att det ser gott ut. Doften är inte så dum den heller. Vinet har tydliga mognadstoner och faten känns tydligt. Här finns massor av (över)mogen exotisk frukt, honung och vanilj. Kanske en liten aning botrytis. Vinet är fylligt och lite oljigt i konsistensen. Här finns massor av smak där de mesta av aromerna känns igen. Jag associerar till kanderade citronskal, honung och övermogen ananas. Eftersmaken hänger kvar en bra stund. Min enda invändning är att syran är lite låg och att vinet inte är helt enkelt att kombinera med mat. Å andra sidan är det hur läckert som helst att dricka solo. Jag hoppas på att kunna hitta några 05:or vid nästa Danmarksbesök.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter som det är ganska trevligt på Skånes västkust. Inläggen här får mig faktiskt att överväga att lägga lite tid på den sidan Skåne vid nästa sommarsemester. Boels blå låter ju dessutom som en riktigt trevlig bekantskap.
I Frankrike är det "Foire au vin" period just nu så nu skall jag hålla utkik även efter lämplig vit Bordeaux.

Ingvar Johansson sa...

Hej Ostbloggen !! Kul att du är tillbaka i bloggosfären. Japp, det finns en del godbitar även på västkusten men de är inte alltid lätta att hitta. Boels Blå är oftast slutsåld och Holmanas gårdsbutik håller bara öppet under sommaren. Hör av dig om du gör slag i saken så kan jag komma med lite förslag på ställen värda en omväg.

Beträffande vit Bordeaux så brukar jag gilla varianterna med en lite högre andel semillion och rejäl fatlagring. Ren sauvignon blanch tycker jag man gör bättre i Loire. Vieux Chateau Gaubert gör det bra o ligger i överkomlig prisklass.

Italienska viner sa...

Trevliga tips!

Jag tror bestämt det var här på din blogg jag hittade Brunnby Boställe och Kullalamm som vi handlade av för ett par veckor sedan.

Har du inte kollat upp Sunnantorp Kalv så rekommenderar jag det varmt.

Har du något bra tips var man handlar riktigt god gris här i faggorna?

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Patrik ! När det gäller griskött så har jag inte blivit besviken på Bjärhus. Där kan du också handla god korv och riktigt fint lufttorkat oxkött. Sunnantorp kalv känner jag inte till men tänker ändra på det snarast. Har däremot handlat ekooxe ute på Bjäre utan att bli alltför imponerad. Det är verkligen kul med alla dessa småproducenter. Synd bara att de ligger så spritt och att det är relativt få "farmers markets". Det är svårt att handla bra med något slags regelbundenhet.