fredag 20 november 2009

1998 Giacomo Fenocchio Barolo Cannubi


Varje italiensk man vet att när hustrun lagat risotto ai funghi så testas relationen. Då kan det finnas skäl att rannsaka sig själv. Har jag anledning att oroa mig ? Har jag begått några snedsteg ? Svamprisotto är en rätt som kräver absolut tillit för att kunna avnjutas. När jag kom hem ikväll stod det risotto ai funghi på menyn. Jag bestämde mig för att tolka det starka barolosug som Finare Vinare väckt som ett gott tecken och att lita på såväl hustru som den svampplockande grannen. Dags att korka upp en flaska som lockat mig en längre tid, 1998 Giacomo Fenocchio Barolo Cannubi, be en bön till korkguden och hoppas att min förmåga att bedöma kvalitén på relationen till hustrun inte sviker mig.

Färgen är klassiskt blekt tegelröd. Doften lugnar mig direkt med typiska nebbiolotoner. Det känns direkt att det handlar om ett moget vin av mycket hög kvalité. Doften är stor, mogen och komplex. Torkad frukt, tjära, rosor och sottobosco . Smaken är medelfyllig och varm med pigga syror, frukten intakt och stabila tanniner. Det känns perfekt balanserat och jag gissar att just detta vins bästa tid är nu och förmodligen ytterligare några år framåt. Inte den mest kraftfulla barolo jag druckit men en av de mer eleganta.

Vinet, som var helt perfekt till risotton, köptes hos danska Winewise

5 kommentarer:

Italienska viner sa...

Hehe, av allt att döma har du inte begått några grövre felsteg Ingvar, annars hade du väl inte kunnat skriva det här?

Nu känner vi igen Fenocchio-etiketten, kul att det levererade med balans och elegans.

F-i-nocchio betyder ju för övrigt fänkål och/eller homosexuell vilket jag tycker är en lite udda kombination.

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Eller så är jag bra på dölja dem... Visst är den vacker, den klassiska Fenocchio-etiketten och på något sätt matchar den innehållet.

Anonym sa...

Jag älskar svamprätter men jag plockar dom helst i affären eller så håller jag mig till synnerligen säkra kort soppar, utom djävulssoppen namnet avskräcker=dödligt giftig. Det är jag som lagar maten hemma åtminstone förrätter och huvudrätter så jag klarar mig. Hustrun har ännu inte stigit av tåget, eller blivit hjälpt på traven, etc. Hon gör efterrätterna och dom brukar ju inte innehålla svamp!!!. Kul med en finlemmad elegant Barolo. Måltiden lät väldigt god. Jag hade inte vågat välja Barolo då jag oftast tycker det är för mycket tanniner och för lite frukt men som sagt jag känner många som tycker annorlunda. Att koppla ihop Barolo med homosexuell/fänkål låter magstarkt. Något mer maskulint kraftigt vin finns knappast möjligen Cornas i Rhone. Drack själv en pava Clerc-Milon 2006 till lammsteken och jag håller med Parker "outstanding"./Höganäs

Ingvar Johansson sa...

Clerc-Milon har jag inte provat. Har som sagt svårt att hitta rätt i Bordeaux. Låter som du bestämt dig för att inte utmana ödet i köket :). Beträffande frukt, tanniner och barolo så är det väl just där agnarna skiljs från vetet, i balansen. Jag har druckit en och annan surbarolo som bara varit sträv, bitter o sur. Inte kul. Fenocchios Barolo Cannubi är väl inte direkt finlemmad annat än i jämförelse med andra baroli men fokus ligger mer på elegans än kraft.

Anonym sa...

Nej finlemmad var väl inte så begåvad beskrivning av Barolo från min sida eller kopplingen till homo/fänkål. Ja du har rätt i att Brx är en djungel av stolpskott och fullträffar. Genom åren har jag efterhand efter mycket möda/felköp, provande hittat mina favoriter inom Brx. Vad skall man då säga om Bourgogne? Snacka om "vinträsk". Här gäller det att vara påläst och marinerad i detta minfält av dyra halvmesyrer och ännu dyrare bluffviner med fin Cru status./Höganäs