torsdag 26 november 2009

2006 Maritávora Reserva Branco


Jag har sagt det förut och det tål att sägas igen; Det är i bloggosfären som man får de bästa vintipsen. Denna gången är det Ezra på Korkdragaren som bidragit till att jag fått en av årets största vitvinsupplevelser. Trisse provade 2006 Maritávora Reserva Branco för ett tag och var försiktigt positiv. Jag föll som en fura.

2006 Maritávora Reserva Branco är en vit portugis från Douro. Det är gjort på en blandning lokala druvor från drygt 100-åriga stockar som jag aldrig hört talas om tidigare (códega do larinho, rabigato och viosinho samt 30% "övriga druvsorter" enl SB's hemsida). Det har jästs och lagrats i 10 månader på ny fransk ek.

Eken är mycket tydlig i doften. Tydlig men inte på ett störande sätt. Det här är stöddig frukt som pallar ek. Eken är inpackad i väldoft av tropisk frukt, päron, gula plommon och citrus med markanta mineraltoner. Smaken följer aromerna väl. Vinet känns lite oljigt och fett och är mycket fylligt. Fin syra och lång eftersmak med ett klockrent inslag av kanderade citronskal. Det är precis så här jag vill att ett vitt vin ska vara.

Enligt producentens hemsida ligger detaljpriset på 25 euro. På systembolaget kostade vinet 199 kr vid lanseringen i maj 2008 och det reades ut för 139 kr, definitivt årets fynd.

Inga kommentarer: