lördag 14 november 2009

2007 Poderi del Paradiso Chianti Colli Senesi


Patrik på bloggen Italienska viner skickade mig med sitt senaste inlägg direkt till Italien. Väl där tog jag mig på egen hand till min favorit-enoteca. Jag hade precis hunnit beställa in när jag åter befann mig på skrivbordsstolen med ett svårartat sug efter barbera. Som såklart inte stod att uppbringa. Nej, det fick bli något annat och en påminnelse till mig själv att inte begå liknande underlåtelsesynder framöver.

Så vad kan ersätta en barbera. Något uritalienskt med frisk syra och pigg frukt. Gärna lite tanniner också eftersom det står ryggbiff från Bjärhus på menyn. En chianti får det bli. Varför inte en av flaskorna som släpades hem från Charlottenlund häromveckan ?

2007 Chianti Colli Senesi från Poderi del Paradiso gjorde ett oerhört positivt intryck på mig vid provningen häromveckan. Vinet stod verkligen ut trots att flera andra utmärkta viner provades. Färgen går i vackert rubinrött. Doften har nästan samma effekt som Patriks inlägg. Det doftar verkligen italienskt. Här finns massor av körsbär och lite frutti di bosco. Ett visst inslag av te, stall och läder. Smaken är förvånansvärt fyllig, med mycket bra syra och rejält uppstramande tanniner. Körsbären går igen och det dyker upp en lite kärv bitterhet mot slutet.

Jag gillar det här vinet skarpt. Det är ett förträffligt matvin som hanterar biffen med bravur. Jag är ytterst nöjd över att vara begåvad med en sensorisk defekt som gör att jag väljer det här charmtrollet framför det tre gånger så dyra Castello di Fonterutoli. Poder del Paradisos fanns att köpa genom danska A Vinstouw och i en del köpenhamnska vinbutiker. Upptäckte just att vinet är slutsålt. Kostade c a 60 DKK.

2 kommentarer:

Italienska viner sa...

Barberasug är en smittsam åkomma må jag säga, faktum är att en Siena-chianti är nog ett gott substitut med sina lite högre syror och mer framträdande frukt än vanliga C.C.som gärna är tufft ekade.

Synd att det är slutsålt för det lutar åt ett Dk-besök i närtiden, såg att Superbest har söndagsöppet den 6/12 så man kan kombinera med signore Merolli som hårdnackat håller stängt på lördagar.

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Patrik ! Det kan vara värt att kolla med Superbest i Charlottenlund. Att det är slut hos importören behöver ju inte innebära att det är slut i butik.