söndag 27 december 2009

2xSicilien: 2006 Passopisciaro och Munjebel no 5


Idag for jag över sundet för att besöka Winewise och Stefan Jensen. Det kändes som det var dags att hämta förra årets Fenocchio-beställning nu när nya årgången är på ingående. I vanlig ordning hade Stefan några öppnat nya spännande viner. Denna gång från sommarens resa till Sicilien.

Jag dricker nästan aldrig sicilianska viner men har blivit allt mer nyfiken. Det verkar vara något på gång där nere med en ny generation vinmakare som börjat hitta ett sätt att kombineraeget uttryck och tradition.

Vi börjar med 2006 Passpisciaro, ett vin gjort på 100% nerello mascalese. 04:an fick tre glas av Gambero Rosso och 06:an två röda glas. Färgen går i rubinrött och är helt genomskinligt. Doften bjuder på friska röda körsbär och häftiga mineraltoner. I munnen känns vinet slankt, friskt och mycket elegant. Massor av röda bär och övermogna jordgubbar i finalen. Det här är inte alls vad jag förväntat mig av ett vin från Sicilien. Vid en blindsmakningen skulle jag placerat det i ett betydligt svalare klimat. Trots 14.5% är detta inget kraftpaket utan mycket elegant.


Jag har länge varit nyfiken på vinerna från Frank Cornelissen. I de artiklar som jag jag läst framstår denne belgare som valt att bli vinbonde på Etnas sluttningar som världens mest renodlade icke-interventionist. Cornelissen använder inte något svavel alls, jäser och lagrar på amoforer av terracotta och låter vinerna i stort sett sköta sig själva. Munjebel är klassat som vino da tavola och därför utan årgång. Vi provar årgång nummer fem. Munjebel är också det gjort på 100% nerello mascalese. Vinet är lite ljusare och blekare än det föregående. Doften är dock allt annat än blek. Mineralerna dominerar och skapar en mycket speciell doft. Här finns också tydliga men lite nedtonade körsbär och något vilt animaliskt. Smaken går i samma stil. Det är något förunderligt och gäckande över det här vinet. Det är inte kraftigt eller maffigt utan känns snarare exakt och precist. Fascinerande vin som var precis så spännande som jag hoppats. Ett vin jag vill dricka igen snarast möjligt. Tyvärr ännu ingen svensk eller dansk importör.

Inga kommentarer: