fredag 1 januari 2010

2005 Chateau de l'Isolette Cuvée Prestige Vielles Vignes &2006 Franck Benazeth Aragonite


De senaste dagarna har årets-bästa-listorna fyllt såväl tidningar som internetbaserade media. Jag älskar listor och kan tillbringa timmar med att gå igenom dem. Ibland för att uppröras över allt som förbisetts, ibland för att upptäcka sådant som gått mig förbi och ibland för att glatt konstatera att jag inte är den ende med god smak.

Givetvis så har jag läst vinbloggarnas listor också. Tyvärr tror jag inte att jag provat ett enda vin som hamnat på någon vinbloggares lista över vad som varit årets bästa. Jag funderade en stund om jag skulle göra en lista över vilka viner som gjort störst intryck på mig under året men det blev en omöjlig uppgift och skulle förmodligen inte heller ha blivit någon intressant läsning. Dessutom har jag mycket lättare för att komma ihåg sammanhanget som vinet dracks i, människorna som jag drack vinet med och kommentarerna som följde än den renodlade upplevelsen av vinet. Då blir det också svårare att jämföra upplevelser ur minnet och placera den ena framför den andra.

Jag inledde året med två modesta och billiga, men inte ointressanta, viner. Två danska snabbköpsviner.

2005 Chateau de l'Isolette Cuvée Prestige Vielles Vignes från Côtes du Luberon är ännu ett i raden av mina impulsköp. Vinet är gjort på 60% syrah, 30% grenache och 10% mourvèdre och har lagrats på stora fat. Druvorna kommer från stockar som är mer än 50 år gamla. Vinet går i rödlila. Doften är röda bär, tobak och en viss jordighet. Smaken är halvfyllig med bra syra och något klen frukt. Tanninerna är rätt tuffa. När jag dricker vinet på egen hand så är det lite för kärvt och vresigt men till rosmarinkryddad lammfilé, paprika-tomat-lök-röra och klyftpotatis är det helt utmärkt. Kostade 50 DKK på danska Netto.

Lite dyrare och betydligt bättre var 2006 Franck Benazeth Aragonite Minervois. Vinet är tätt, nästan ogenomskinligt purpurfärgat. Doften får mig direkt att associera till ett södra Rhône. Det finns massor av björnbär och körsbär, det kommer en mildrökighet, kryddörter, peppar, läder och vanilj. Smaken domineras av bärfrukten som balanseras snyggt av bra syra och stringenta tanniner. Lång god eftersmak på temat vanilj, läder och lakrits. Ett riktigt bra vin, gott på egen hand och väldigt bra till maten. Vinet köptes hos Kvickly för 80 DKK.

Jättekul med två viner från för mig tidigare okända distrikt. Det vore spännande att undersöka lite mer av Frankrike utanför de upphöjda distrikten.

Inga kommentarer: