lördag 27 februari 2010

2006 Saint Jean du Barroux Cuvée # 5



I transparensens namn ska jag redogöra för mitt förhållande till Philippe Gimel. Efter en positiv dansk bloggrecension sökte jag febrilt efter Gimels viner. I höstas fick jag tag på hans vita 05:a och lite senare även den röda Cuvée Oligocene. Jag träffade också Gimel på en provning hos Superbest i Charlottenlund. Vi har fortsatt att hålla kontakten och när Gimel kommer till Sverige i slutet av mars så kommer jag att vara medarrangör till en provning. När branschen inte bjuder in oss så får väl vi bjuda in branschen. Alltså, läs följande inlägg med en nypa salt och bedöm min trövärdighet utifrån ovanstående förhållanden.

Cuvée # 5 är St Jean du Barrouxs toppvin och 06:an är första årgången. . Det är en blandning på 85% Grenache och 15% syrah, skördeuttaget ligger på 15 hl/ha. Druvorna är delvis avstjälkade. 18 dagars maceration och 3 års lagring på cementtank
Vinet är också transparent. Men inte så mycket mer än en anonym vinbloggare. Purpur färgat eller rödlila skulle jag nog kalla det. Doften är till en början klockren hemmakokt blandsaft. Fruktig, inbjudande med röda och mörka bär i förgrunden. Fortsätter man nosandet och försöker penetrera blandsaften så finns det körsbärslikör, bittermandel, lakrits och en del mineraltoner i form av blöt grusväg.

Smaken är fyllig och kraftig utan att bli tung. Frukten i förgrunden såklart, mer av den goda blandsaften och alla de andra aromerna. Bra syra och massor av bestämda men mogna tanniner. Balanserat och elegant. Jag måste erkänna att jag är förvånad över hur öppet och tillgängligt vinet är redan nu. Riktigt gott och smakar det så brukar det ju kosta. I detta fallet c a 200 DKK från A Vinstouw

7 kommentarer:

Italienska viner sa...

2006 låter ju ungt för en toppcuvée men ack så smaskigt.
Ska bli mycket trevligt att träffa den gode Gimel.

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Visst är det ungt, vinet har ju bara fått fem månader på flaska. Riktigt smarrigt nu men det kommer att bli bättre. Resterande flaskor får vänta ett tag.

Anonym sa...

Ja, ni har verkligen sålt ut era själar till Baccus. Jag ser er framför mig på domedagen, sittandes och sörplandes på sönderlagrad baroli av ädlaste snitt.

;)

S.J. Barroux fördelar kan jag skriva under på. Utan att ens efterforskat något om producenten. Men det har jag ju å andra sidan gjort dig Ingvar. Är även jag smittad av korruptionens tecken då?

/MW

Frankofilen sa...

Ni är genomkorrupta allihop, speciellt du Martin genom din frekventa närvaro både här och på min blogg... ;-)

Ingvar Johansson sa...

De koruppta bloggarna hamnar säkert i helvetet medan kommentatorerna hamnar i purgatoriet där de kommer att serveras en ändlös ström av överekad barbera. Guilty by association heter det väl

Italienska viner sa...

Sign me up för ringside i purgatoriet, överekad barbera i ändlös ström låter kalas! Slipper man snö, slask och kroppsarbete?

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Patrik, hate to be the bearer of bad news, men din plats är nog en trappa ned där drycken är sönderlagrad baroli av ädlaste snitt