torsdag 18 mars 2010

2004 Les Béates Rouge


Det var ett tag sedan ett vin överraskade mig positivt. Den senaste tiden har jag druckit rätt många mediokra viner. Visst har det blivit flera riktigt bra flaskor men få har överraskat. Jag snackar inte om att bli fullständigt golvad av någon okänd, potentiell 100-poängare. Sådana pretantioner har jag inte. Nej, jag tänker på vin som väcker min entusiasm, som får mig att vilja veta mer om en druva, ett område eller en producent och som väcker lusten att ta ett glas till.

När det gäller 2004 Les Béates så är det inte druvorna som överraskar. Vinet görs på en blandning av ungefär lika delar grenache, syrah och cabernet sauvignon. Producenten Domaine Les Béates marker ligger i Coteaux d'Aix-en-Provence. Den nuvarande ägaren Bernard Terrat tog över egendomen 1996, då i ett samarbete med Rhône-producenten Chapoutier. Sedan 2002 är familjen Terrat ensamma ägare till de 53 ha vingårdar. Odlingen är sedan några tillbaka biodynamisk.

Les Béates är Domaine Les Béates mellanklass-vin. Druvorna skördas för hand. Skördeuttaget ligger på 25 hl/ha. Druvorna vinifieras separat och lagras 12 - 15 månader, delvis på ett till två år gamla barriquer.

Vinet är helt transparent i en mörkröd nyans med stort djup. Doften är rätt speciell. Det första doftintrycket är sötfruktigt. Här finns björnbär, blåbär och hallon. Charmigt men lite opersonligt och enkelt tänker jag först men Les Béates har fler kort att spela ut. Här finns också sötlakrits, piptobak, torkad frukt och tydliga mineraltoner. Jättetrevligt att sniffa på.

Trevligheten fortsätter. Men det är en genuint trevlig trevlighet, inte den menlösa varianten. Smaken är medelfyllig med en charmerande ton av söta bär. Bra syra, mjuka tanniner och god eftersmak med sötlakrits.

Det här smakprovet lovar gott och jag ska snarast möjligt prova Domaine Les Béates andra viner. Detta köpte jag hos danska Emilie Vin för en lite under dansk hundring vilket verkar vara ett riktigt bra pris. Vid direktköp kostar vinet 14 euro.

Inga kommentarer: