måndag 5 april 2010

2007 Maison Sylvain Loichet Côte de Nuits-Villages Aux Montagnes


Efter en seg förmiddag gjorde jag ett försök till uppryckning under eftermiddagen. Jag bestämde mig för att laga ordentlig middag och göra ett nytt försök med Julia Childs Coq au vin, även denna gång via Anders Öhman. Medan kycklingen stod och duttrade i ugnen kom jag att tänka på filmen Julia & Julie. Visst handlar den om Julia Child ? I en kort attack av beslutsamhet och handlingskraft gav jag mig iväg till videobutiken. Filmen fanns inne och visst handlade den om Julia Child. Plötsligt kändes även vinvalet intressant och jag bestämde mig för att testa en bourgogne från Emilie Vin.

Sylvain Loichet hör till Bourgognes coming men. Han har redan fått en hel del uppmärksamhet. Sylvain verkar vara en marknadsförares dröm. Han är ung, i 25-års åldern och kommer från en familj som ägt vinmarker runt om i Bourgogne i många generationer. Sedan länge har druvorna sålts till negocianter och på senare år har markerna arrenderats ut. Unge Sylvain har efterhand som arrendekontrakten löpt ut tagit över markerna och börjat göra vin med stor passion och terroirkänsla. Idag producerar han c a 30.000 flaskor om året fördelat på 12 olika appellationer. Odlingen är ekologisk och han man har börjat tillämpa biodynamiska metoder.

Vinet har lite mer färg än vad som är vanligt när det gäller Pinot Noir. Transparent och blårött. Det första som jag fastnar för i doften är en lätt rökighet. Det andra är hur elegant doften är. Aromerna tränger sig inte på utan doften känns också transparent. Sensuellt och lockande snarare än kommenderande. Här finns god pinot-krydda, försiktiga röda bär och champinjoner. Skogstjärn och kokt kål anas i bakgrunden. Klart beroendeframkallande.

Smaken är lätt, delikat och mycket ren. Känslan är nästan som att dricka ett vitt vin om man bortser från de finstämda och finkorniga tanninerna. Smaken domineras av kryddighet och röda bär. Kort men mycket trevlig eftersmak. Ett föträffligt matvin även om tuppen var lite i kraftigaste laget.

En bourgogne i min smak. Kul, efter långfredagens båda pinot-dikeskörningar. Doften ät den stora grejen med detta vinet och smaken något mindre men helhetsupplevelsen ändå väldigt positiv
Kostar 140 DKK hos Emilie Vin. Sylvain Loichet verkar vara en kille att hålla ögonen på och jag känner en viss oro över att min första kontakt med honom kan få dyrbara konsekvenser. Filmen var inte så dum den heller.

9 kommentarer:

Italienska viner sa...

Skönt med en PN-upprättelse, ännu en ny producent att lägga på minnet.

Föredömlig kycklingtwist, näbben ackompanjerar den brandgula nedanetiketten på ett sobert och lite "understated" sätt.

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Patrik ! Det glädjer mig att du uppfattar de subtila detaljerna. Jag tycker att de på något sätt speglar doftupplevelsen av Loichets vin.

Jag är svårt sugen på att korka upp de andra Loichet-vinerna men nu ska det bli Friulien för hela slanten ett tag. Att stanna i Bourgogne kan bli en farlig ovana

Finare Vinare sa...

Mums, Ingvar!

Vi träffade Sylvain hos Moestue och faktiskt är det just Villages-vinet vi kommer att minnas från den provningen. Sensuellt, som du skriver. Hans Clos de Vougeot kändes däremot både oren och överjobbad.

Filmen var rätt kul, eller hur? Inte minst för bloggare.

Ingvar Johansson sa...

F 6 V ! Kul att ni också gillade. Jag var väldigt sugen på att prova Loichets Clos de Vougeot men prislappen avskräckte. Tur att jag inte grävde lite djupare verkar det som. Vilken årgång testade ni ?
Filmen tillsammans med vinet fick en rätt tung dag att ändå sluta OK.

Finare Vinare sa...

Ingvar! Vi har inte anteckningarna med oss (är i skåne nu) men såvitt vi kommer ihåg var det nollsjuan. Möjligen nollsexan. Flera flaskor korkades upp - men alla hade en konstig orenhet som gränsade till korkdefekt.

Billig bourgogne kan ju låta som ett oxymoron men vi ändå tänkte satsa blint på Marquis d'Angervilles 2007 Bourgogne Rouge. Druvor från unga stockar i Volnay varav en femtedel från 1er Cru Champans. Allen Meadows tycker såhär:

"The influence of the 1er is quite noticeable as this is a solid cut above what is typically seen at this level. A notably earthy but very fresh and unusually pretty nose of red pinot fruit leads to rich, full and relatively concentrated flavors that possess a textured and mouth coating finish of very solid length and depth. Highly recommended for value."

"Both villages wines and the Bourgogne offer plenty of bang for the buck."

http://www.philipsonwine.com/default.aspx?p=24&sku=14661307

Ingvar Johansson sa...

Låter som något värt att satsa på. Tillsammans med några lådor Ratti-barolo kanske ?

Finare Vinare sa...

Den stockholmska barbaresco-expressen kommer att rulla hem under tyngden av PdB 2006...

Anonym sa...

F&V: Nån liten plats för fin Mascarello har ni väl till övers va?

Ja, Ingvar. Du anar inte hur ofta jag börjat tänka tanken "man kanske borde jobba i Öresunds-regionen". Allt detta i samband med ett framväxande vinintresse. Jag kan ge mig faen på att utbudet av friulansk är bättre i danernas land än här? Fast något annat är ju helt otänkbart, visserligen. Att ge sig i kast med systemets beställningssortiment från regionen är närmast en motsägelse i sig. Som att prova igenom allt vin från gästrikland. Typ.

/MartinW

Ingvar Johansson sa...

Hej Martin ! Utbudet i Danmark är inte lysande men varje enskild importör som har något friulanskt har ett utbud som överträffar beställningssortimentet. Oftast tar ju en liten importör in flera viner, ibland alla, från en producent. Jag när en from förhoppning om att det ska fyllas på i BS snart, att man just nu befinner sig "mellan årgångar".
Öresundsregionen har onekligen fler fördelar än vinutbudet. Välkommen ner !!