fredag 16 april 2010

2007 Terreno Chianti Classico


I förrgår och igår var det hårdträning inför lördagens distriktsmästerskap i blindprovning. Därför bestämde jag mig för att ta det lugnt ikväll och inte utmana smaklökarna och doftsinnet alltför mycket. Således läge att prova ett budgetvin som fram tills nu passerat under min radar.

2007 Chianti Classico från svenskägda vingården Terreno går i en mörkröd färg med en dragning åt blått i kanten. Doften är rätt klen och dämpad för att vara en toskansk 07:a. Körsbär och andra mörka bär i centrum. Fatlagringen märks mest i form av kaffe- och chokladtoner och en behaglig kryddighet. Rätt ursprungstypiskt, utan några direkta fel men samtidigt slätstruket. Smaken är relativt fyllig med söt, mogen frukt, lite bittermandel, bra syra och bra bett från tanninerna. Lite snopet kort eftersmak. Det känns tunt och är på intet sätt engagerande. Samtidigt måste jag säga att det var helt ok till en enkel risotto. Det var först när jag synade vinet lite nogrannare i sömmarna som bristerna blev tydliga. Passabelt, men jag hade ändå väntat mig lite mer.

2 kommentarer:

Italienska viner sa...

Verkar inte som att du chockat smaklökarna för mycket i alla fall?
Stort lycka till idag!

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Nej, det var ett lättare träningspass. Tack för lyckönskningen. Lär behövas.