lördag 8 maj 2010

2001 Calabretta Etna Rosso




"Forza Etna" skriker separatisterna i norra Italien när lavan sprutar ur den Sicilianska vulkanen och hoppas att den ska lösa en del inrikespolitiska problem på ett permanent sätt. Jag tror inte att de norditalienska vinodlarna stämmer in. Vinerna från Etna har fått massor av välförtjänt beröm och ofta görs jämförelser med Bourgogne, Piemonte och ibland även Rioja. Jag provade för första gången i vintras och slogs av elegansen. Sedan dess har det blivit ytterligare några smakprov och jag har ännu inte blivit besviken.

Calabretta har sina marker på c a 750 m ö h. Firman är dryga hundra år gammal och man har nyligen invigt ett nytt, modernt vineri. Metoderna är traditionella. man skördar i andra hälften av oktober, kör helt ekologiskt och lagrar sina viner på botti i sådär en sex - sju år. Rankorna har en genomsnittlig ålder på 80 år

2001 Etna Rosso är den nu aktuella årgången. En barolo-diggare skulle nicka förnöjsamt vid åsynen av vinet. Färgen går i brandgult tegel och är helt transparent. Även doften skickar mig till Piemonte. Åtminstone efter en stund. Till en början doftar vinet mest kompost i ett rätt långt framskridet stadium. Med lite luft tittar frukten fram. Körsbär och hallon dominerar och det går säkert att hitta ytterligare bär om anstränger sig. Jag hittar en del florala inslag, lakrits, tjära, rosor, exotiska träslag, lösningsmedel och tydliga mineraler. Komponenterna är väl sammansmälta och det känns tydligt att vi har ett moget vin i glaset Det är svårt att inte göra kopplingar till Capellanos 03:a.

Att dricka vinet är en något omtumlande upplevelse. Smaken känns lätt och sirlig men ändå väldigt intensiv. Reducerad balsamvinäger, jordiga mineraltoner, körsbär, torkad frukt och lätt rökighet. Tanninerna bjuder på visst motstånd. Syran är intensiv och matkrävande och eftersmaken mycket lång.

Ett väldigt intressant, personligt och spännande vin. Jag har uppskattat de andra Etna-viner jag druckit mer. Jag saknar en del av den vitala frukt som kännetecknar de yngre viner jag provat.

Detta vin köptes hos Carlo Merolli för c a 130 DKK. På systembolaget finns ett vin från området i beställningssortimentet. Gunnar Westling importerar utmärkta Tenuta della Terre Nere och som jag förstår det kan dessa viner beställas som privatimport men lansering i SB kan bli aktuell.

3 kommentarer:

Italienska viner sa...

Verkar intressant, kommer du ihåg om det fanns yngre versioner av detta hos Carlo? Låter på dig som att det kunde varit ett snäpp mer spännande med intakt frukt?

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Nej, jag tror detta är den som finns på marknaden just nu. Faktum är att den var ännu bättre idag. Väldigt lik en bra, mogen, traditionell barolo.
Samtidigt så gillade jag den friska livliga stilen hos Tenuta delle Terre Nere ,som vi provade hos dig, eller Passpisciaro. Alla tre är riktigt bra viner och jag vill prova allt jag kommer över från Etna. Även de vita verkar vara spännande.

Gunnar Westling sa...

Tenuta delle Terre Neres viner kan beställas på Systembolaget från den första juni, via dolt beställningsnummer. Kontakta mig på info@adlibitum-vinhandel.se den som vill ha nyhetsbrevet med mer info.