måndag 17 maj 2010

2008 Tenute Rubino Aglianico

Man skulle kunna tro att Billigt Vin och Italienska Viner har gjort gemensam sak i en aglianico-drive. Så pass utstuderat är det inte, men kanske var det lite inspiration från kollegorna som gjorde att jag plockade hem 2008 Tenute Rubino Aglianico, som finns med i majsläppet. Dessutom kvalade det in på kritikertopplistan bland de billigare rödtjuten, med ett medelbetyg på 3,5.

Ibland vill jag bara ha något lättsamt när jag står vid spisen efter en lång arbetsdag - ett vin som öppnas, prompt hälls i glaset och sedan hälls i mig. Den här aglianicon är inte det vinet. Om Ingvar kallar Vultur från Terra dei Re ouppfostrat, framstår detta som en jävelunge i riskzonen för att utveckla ett gravt destruktivt beteende. En inställsam, manipulativ sötfruktscharm som nödtorftigt döljer de obalanserade utbrotten och beska efterslängarna. Bittersweet, med betoning på bittert och i avsaknad av harmoni. Jag överväger starkt att spara vinet till lämplig tomatsås, men tycker till slut synd om såsen. Istället gör jag ett tvångsomhändertagande, häller illbattingen i karaffen och slänger bort nyckeln.

Och faktiskt, halvannan timme senare när pizzan är klar har ligisten lugnat sig betydligt. Den beska eftersmaken har sjunkit undan, med lite god vilja kan man kalla vinet kryddigt. Frukten (körsbär) är inte särskilt subtil och det hade behövts mer syra för att balansera upp den. Men nu visar det sig alltså vara ett helt ok pizzavin. Ytterligare någon timme senare häller jag i mig sista slatten ur karaffen. Då känns det så där lättsamt som jag ville ha det från början. Bättre sent än aldrig.

Inga kommentarer: