lördag 19 juni 2010

2006 Aldo Conterno Langhe

Häromdagen var jag på snabbesök i Köpenhamn och hann precis sticka inom en Superbestbutik. Inga enastående tilbud denna gång men nebbiolo är ju aldrig fel tänkte jag. Särskilt inte när den kommer från en producent som Aldo Conterno. Om jag nu varit lite mer uppmärksam på vad bloggkollegorna skriver så hade jag vetat att det inte fanns en gnutta nebbiolo i flaskorna jag köpte.

Helt fel men ändå så rätt skulle man kunna säga. Conternos Langhe gjörs huvudsakligen på freisa som blandas med 10% cabernet sauvignon och 10 % Merlot. Vinet jäser och lagras på ståltank innan lagringen avslutas med sex månader på barrique.

Vinet går i mörkt rött med en del blå reflexer. Vinet doftar verkligen piemontesiskt och jag hade nog kunnat gissa nebbiolo vid en blindtest. De kraftfulla mörka bären dominerar, en lätt rökighet flämtar förbi. Diskreta fattoner kompletterar doftpaletten.

Smaken är medelfyllig med en rejält frisk och matkrävande syra. Ren, fin smak med god bärfrukt. Föredömligt diskreta fattoner och rejält med tanniner. Hyfsad längd.
Det här är definitivt inget vin att sitta och smutta på utan ett stabilt, rejält och pålitligt matvin.

Köpt hos danska Superbest för c a 120 DKK

Inga kommentarer: