tisdag 8 juni 2010

2008 Collavini Ribolla Gialla Turian - Friulienprojektet del 8

Ribolla gialla är en av de äldsta lokala druvsorterna i Friuli-Venezia Giulia där den oldtas i nästan tusen år. Den trivs allra bäst i Collio runt Oslavia och i Colli Orientales Rosazzo. Från att ha varit en av de dominerande druvsorterna under flera århundraden försvann ribolla gialla nästan helt från de Friulanska vingårdarna under 1900-talet när odlarna började satsa på franska druvor som sauvignon blanc, chardonnay och pinot gris. Känns historian igen ? Under det senaste decenniet har nyodlingen tagit fart och en del producenter, av vilka Josko Gravner är den mest kände, satsar på Ribolla som enda vita druva.

Systembolagets utbud är rätt begränsat när det gäller Ribolla Gialla. Det finns ett vin, 2008 Ribolla Turian från Eugenio Collavini . Collavini har sina marker runt Rosazzo i Colli Orientale. Collavini är en stor producent med Friulien-mått mätt. Man har cirka 170 ha och producerar 1.500.000 flaskor årligen. Vinet har jästs och lagrats på stål.

Vinet har en halmgul färg med lite gröna reflexer. Doften är typisk ribolla gialla. Den är friskt aromatisk och jag associerar direkt till citronverbena, tydliga citrustoner och blommighet. Jag hittar också gula äpple och lite päron.

Smaken är lätt, mycket frisk och ren. Den domineras av citrus och äpple. Hög syra. Ett utmärkt skaldjursvin som även funkar bra som aperitif. Kostar 159 kronor och vilket får anses vara ett litet fynd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Här hemma fick detta tjut blandade reaktioner för någon månad sedan. Undertecknad gillade just syran och de mineraliska dragen, medan min motpart inte alls förstod sig på vinet (men hon gillade taxen på etiketten). Av detta bör jag väl förstå att hon har rätt. Det brukar ju vara så. Men nog hittar jag roligare viner härifrån om jag måste, om det nu inte måste vara Ribolla från just Systemet?

/MW

Ingvar Johansson sa...

Jag blev lite småförtjust i Turian. Inte någon stor personlighet, ett rätt typiskt massproducerat vin men ändå en korrekt tibolla. Taxen på etiketten gick mig helt förbi och flaskan åkte i igloon innan jag tog någon bild.