lördag 19 juni 2010

Hedonistisk yra i kungariket

Tjohej - nu blev det bröllop. När brudparet tackar ja tackar vi ja till en högst plebejisk, men faktiskt riktigt god prosecco till rårakor och sikrom. Ital Mondo Exra Dry. Skummande, torr och med en lätt beska i slutet. Lättdrucken som sig bör. Slår den vanliga La Robínía med en knapp kalesch-längd. Samma pris, 79 pix. Finns i beställningssortimentet sedan en månad tillbaka.

Fådd flaska från importören.

Eftermiddagshedonismen når sin kulmen till utmarschen. Ostar: en schweizisk kusin till Gruyère och Saint Agúr. Kvittenmarmelad och knäckebröd från Gränna. Och så vingelé från Bressan gjord på schioppetino. Vinet: 2007 Emrich-Schönleber Monzinger Halenberg Riesling Spätlese från Nahe. Vinet hittade jag av en händelse på Bolaget vid Triangeln, nedsatt i pris från cirkus 250 till 198 riksdaler. Svårt hålla koll på alla de snarlika varianterna. Jag trodde det var 2006 Monzinger Frühlingsplätzchen Riesling Spätlese jag lyckades lägga vantarna på de sista exen av, men alltså icke. Synd, för Frühlingsplätzchen var betydligt mer intressant, kanske i kraft av att ha ett år till på nacken. Halenbergaren är försiktigare i doften, och för söt i förhållande till syran. Det hade behövts en dimension till för att sända mig till riesling-himlen. Men det smakar inte på något sätt illa och till sältan i ostarna och den sötsyrliga gelén funkar det bra. Jag kanske behåller flaska #2 och lägger undan den tre-fyra år och ser vad som händer.

4 kommentarer:

Ingvar Johansson sa...

Jörgen Innebär detta att Bressan nu kan titulera sig indirekt kunglig hovleverantör ?

Jörgen Andersson sa...

Ja jag tror det. Vi var ju en del av det rojalistiska firandet, något som gjorde att hans (eller om det egentligen är Jelenas) gelé spelade en väsentlig roll i det. Han borde kanske upplysas om det hela? Jag skickar en länk.

TSÄ sa...

Jörgen är alltför karg gentemot Rieslingen. Den var verkligen mycket god och förtjänar inte sådana förbehåll.

Jörgen Andersson sa...

MSÄ! Du har rätt, så klart. Och det faktum att du - som ju annars inte är så förtjust i de där tyska med restsötma - gillade det gör förstås saken ännu bättre!