lördag 19 juni 2010

When In Danger...

Nej, Billigt Vin har inga planer på att bli engelsk språkig men när jag funderade kring den diskussion som förts på Gubbröra kring förra lördagens Fri Vin-provning i Köpenhamn dök det upp en liten ramsa i huvudet.
"When in danger or in doubt
Run in circles, scream and shout"

För mig blev diskussionen obegriplig tills jag började tänka att det handlade om helt andra agendor än att diskutera Fri Vin-provningen. För mig var det utan tvekan det roligaste vinevenemang jag besökt. Jag har väldigt svårt att se något värt att kritisera med den tillställningen, eller med ambitionen att göra ursprungstypiska viner med minsta möjliga manipulation.

Visst kan man göra sig lustig över en del bio-dynamisk praktik och teori. Men vad är poängen med det ? Vad är problemet med att en odlare gräver ner gödselfyllda kohorn i marken så länge vinet är bra ? Jag tänker att den bio-dynamiskt inriktade odlaren alltid känner sina marker extremt väl och är väldigt uppmärksam på helheten.

Nu var ju långtifrån alla producenterna på Fri Vin bio-dynamiskt inriktade. Det var också flera som inte var ekologiskt certifierade utan förklarade att man gjorde vin på samma sätt som far och farfar gjort. En del odlare tyckte att de officiella certifieringarna var för allmänt hållna och valde att stå utanför av den anledningen.

För min del föredrar jag småskalighet framför stordrift, jag föredrar årgångsvariation och ursprungstypicitet framför likriktning och köper helst mina viner från en odlare som har andra mål med sin verksamhet utöver det självklara att tjäna pengar. Jag vill också helst handla min mat direkt från producent, eller åtminstone undvika alltför många mellanhänder. Jag tror nämligen att den allra bästa garantin för att få en bra produkt är att se den som producerat varan i ögonen. Av den anledningen köper jag helst mitt vin av småimportörer som arbetar nära odlaren.

Eric Asimov, NY Times vinskribent hade nyligen ett inlägg på samma tema

3 kommentarer:

Anonym sa...

Då det var jag som drog igång diskussionen vill jag kommentera ditt inlägg:

Jag håller med dig om det mesta av ovanstående. Inga konstigheter. Jag var inte skeptisk till arrangemanget som sådant som var jättetrevligt. Jag är inte ens kritisk till de mest stolliga biodynamikerna så länge de inte gräver ner dynga och kohorn på min gård.

Det enda jag har vänt mig emot är begreppet ”naturliga viner” som en etikett. Inget annat.

Men ingen verkar ha läst mitt inlägg. Så blir det ibland.

Ingvar Johansson sa...

Hej Öhman

Jag tycker det verkar som att många läst ditt inlägg, åtminstone av kommentarstråden att döma. Det jag har svårt för när jag läser ditt inlägg är varför du poängterar rena självklarheter som att passion, naturjäst och slopad filtrering inte garanterar bra vin. Lika lite förstår jag problemet med termen "Naturligt vin". Visst skulle det kunna definieras bättre men det finns ju en rad sammanslutningar som har mycket tydliga riktlinjer som medlemmarna måste följa. Gruppo Vini Veri är en sådan. Man kan till exempel få till en mässa med ett väldigt varierat utbud samtidigt som det finns gemensamma nämnare. Jag tycker också att det finns en gräns för hur mycket manipulation man kan tillåta innan ett vin blir onaturligt.

Italienska viner sa...

Etiketter schmettiketter - man kan ju välja att kalla det "naturliga viner" eller "biodynamiska...", "ekologiska...", eller i extremfallen "ekosofiska viner". Poängen med Fri Vin-festivalen, tyckte jag personligen, var att man aldrig reflekterade över detta. Vinerna höll en genomgående hög klass och det som slog en gång efter annan var att man var väldigt långt ifrån de stordriftsproducerade viner som vi i hög grad ramlar över på SB.

/Patrik