måndag 13 september 2010

2004 Edi Simcic Duet



Det är nyttigt att läsa vinbloggar. För en tid sedan blev jag oerhört sugen på top of the line Furmint efter ett inlägg av Finare Vinare. Inlägget påminde mig också om att det var ett tag sedan jag gick över den Slovensk-Italienska gränsen och drack något från Goriska Brda. Ett förbiseende som skulle visa sig vara rätt lätt åtgärdat.

Edi Simcic tillhör en av de verkliga pionjärerna inom Goriska Brda, den Slovenska delen av Collio. Kort efter landets självständighet började han producera och buteljera sina egna viner istället för att leverera dem till det lokala koperativet. Redan från första början inriktades produktionen på kvalité med franska viner som förebild. Idag förfogar man över 10 hektar klassisk ponca-mark och gör c a 35.000 flaskor per år. Produktionen är "mer eller mindre" ekologisk. En pragmatisk hållning som tilltalar mig.

Duet är en klassisk bordeaux-blandning med östra stranden som utgångspunkt. Vinet är gjort på 80% Merlot och resten en blandning av Cabernet Franc och Cabernet Sauvignon. Det lagras på barriquer av fransk ek, 40% nya, 30% två-åriga och 30% tre-åriga.

Färgen är klassiskt rubinröd. Doften är lika klassisk den. Här finns maraschinokörsbär, plommon och svarta vinbär. Kaffe, kryddor, lätta stalltoner, lite choklad och en hint vanilj. Doften är yppig, inbjudande och läckert lyxig. Den känns på något sätt mer italiensk än fransk.

Munkänslan är slank, sirlig och elegant. Om doften känns yppig så är smaken mera stram. De flesta av aromerna går igen. Syran är frisk och eftersmaken hänger kvar en bra stund med god kryddighet, mineraler och lätt vaniljton. Ett väldigt balanserat, elegant och läckert vin. Jag hade väntat mig mer framträdande ek men fathanteringen är verkligen exemplarisk. Det finns en närvaro som ökar komplexiteten men som aldrig tar över eller rubbar balansen.
Vinovativa har storebror Duet Lex i beställningssortimentet. Standard-Duetten finns hos danska DWC för c a 200DKK

2 kommentarer:

Fredrik sa...

Minns storebrossan från sortimentsprovning med Vinovativa. Den stack ut å jag säga. Kommer inte ihåg vilken årgång tyvärr. Finns den verkligen att beställa på BS? Hittar den inte.

Ingvar Johansson sa...

Fanns att bestælla ærnogmer korrekt. Prova annars hos DWC Vin i Køpenhamn.