torsdag 2 september 2010

Reanissen gör rent hus

Den röda realistan har vid månadsskiftet fått några intressanta tillskott. Först och främst 2008 Puech Auger Les Dolomies, en blandning på syrah, mourvèdre, grenache och carignan från Languedoc Montpeyroux. Finare Vinare har druckit det med välbehag, likaså Vård & Vin. Jag sög i mig en flaska för ett tag sedan och vill minnas att jag tyckte det var snäppet över helt ok. Kan dessutom ligga till sig ett par år på svalt ställe, så det är ingen risk att man behöver tröttna på det. Här gäller det nog att skynda sig fynda.

En apulisk aglianico från producenten Tenute Rubino har prissänkts till 63 kronor. Att döma av mitt tidigare omdöme är det här väl något att hålla sig borta från. Eller inte. Det är åtminsteone ett vin jag minns, på gott och ont, och när jag kom till slutpunkten var jag ganska välvilligt inställd (eller full).

Däremot kommer jag inte alls överens med 2008 Château Haut Mayne, från Graves. Mixen sémillon (77 %),
sauvignon och muscadelle går inte hem här, i alla fall inte i min bok. Surt och beskt om vartannat, knutet är bara förnamnet. Kanske är det menat såhär och då passar jag. Kanske är det en korkdefekt eller någon annan vajsing som gör att vinet känns helt dött, men jag har ingen större lust att prova en flaska till för att ta reda på det.

Inga kommentarer: