söndag 3 oktober 2010

2006 Lichtlé Riesling Grand Cru Goldert


Eric Lichtlé är den som idag driver den anrika Alsace-firman Fernand Lichtlé et Fils. Några gånger per år packar han sin lastbil och kör norrut för att leverera förbeställda viner till sina kunder i Danmark. Det blir ett direkt möte mellan vinbonde och kund och alla mellanhänder plockas effektivt bort, till nytta för både kund och producent. Det innebär bland annat att man kan handla Lichtlés Riesling Grand Cru Goldert för under en dansk hundring. Jag handlade på mig en del av Lichlés viner för ett knappt år sedan. Jag gillade inte allt men rieslingen har genomgående varit mycket bra. Allra bäst är såklart toppvinet och ikväll drack jag min sista flaska. Läge att stanna upp och fundera lite på vad som har hänt med vinet sedan december.

2006 Riesling Grand Cru Goldert är ljust guldgult i färgen. Doften domineras av oljiga petroleumtoner och mineraler. Det luktar lite skitigt. Maskinstation eller cykelverkstad. Autobahnfunk. Frukten finns där men den är väl inpackad i dieselavgaser. Lite päron, tropisk frukt, äpple och citrus som toppas med ett litet uns honung.

Vinet har som sig bör en lite fet och oljig munkänsla. Syran är mycket frisk men bäddas in i frukt och mineraler. Rätt lång eftersmak med lite bittra citrustoner. Ett fantastiskt matvin som funkar till väldigt mycket men som också är väldigt gott på egen hand.

Eric Lichtlé har onekligen lyckats även den erkänt svåra årgången 2006. Jag ser verkligen fram emor julbesöket då jag hoppas han plockar med sig 07:orna. Om du kan ta dig till Danmark utan alltför stort besvär rekommenderar jag dig att slänga iväg ett mail till lichtléwines@hotmail.com för en prislista och information om hur man beställer. När det gäller prisvärdhet är Lichtlé svårslagna.

5 kommentarer:

Italienska viner sa...

Nollsjuorna får man nog hänga med på. Sist skulle han dyka upp kl 0900 en fredag i Helsingör vilket ju inte är oproblematiskt om man har ett så kallat dagjobb...

Skön nyans du fått till på bakgrunden - lite "bronzato" som matchar Lichtlés etikett som en smäck!

/Patrik

Italienska viner sa...

Förresten - "Autobahnfunk" var klart nyskapande. Respect!

/Patrik

Ingvar Johansson sa...

Patrik ! Nä, ska man sjukskriva sig för att kunna hämta vinet så får man ju handla rätt mycket för att det fortfarande ska vara billigt.

Finare Vinare sa...

Utan mellanhänder... danske importören DL Vin är alltså inte med på ett hörn? Hur etablerar Eric Lichtle då kontakten med sina danska kunder? DL Vin tycks inte ha uppdaterat sin hemsida på åratal, men han kanske är aktiv ändå?

2006 hoppade vi medvetet över, men det tycks ju varit en onödig försiktighet. Även om det lite skitiga draget förmodligen har med årgången att göra....

2007 och 2008 ska bli spännande att prova. Och visst, av alla deras viner är det alltid Riesling Goldert man fastnar för. Men vi gillade även Gewurztraminer Goldert så pass att vi handlade den, åtminstone första gången vi besökte egendomen -99.

Extremt bra prisvärde, som sagt!

Ingvar Johansson sa...

F&V ! Jag vet inte riktigt hur det funkar med Lichtlé. Det verkar som att han har en inarbetad kundkrets som i sin tur raggar nya kunder. Tilltalande idé hursomhelst o med ett pris på 80DKK för GCG-Rieslingen så ryms det knappast några mellanhänder.

Jag tyckte att Gewurztraminern var för platt o syrafattig och lär nog inte köpa annat än en ströflaska för att prova nya årgången.

Jag gillar skitigheten och hoppas att den inte bara är en frukt av årgång 06. Har inga´erfarenheter av Lichtles tidigare årgångar o således inga referensramar