måndag 4 oktober 2010

2007 Domaine de Vigier Syrah



Jag önskar att jag kunde ha en stående bloggpost varje måndag och presentera ett schysst vardagstjut som kan köpas för en billig penning. Perfekt att mjukstarta vinveckan med, bra följeslagare till redig måndagsmat. Det vore också ett sätt att bättre leva upp till bloggens titel. Kruxet är ju förstås det att de där hyggligt personliga och vettigt prissatta vardagsvinerna är en bristvara. Åtminstone på den svenska marknaden.

2007 Domaine de Vigier Syrah hamnade i kundvagnen under ett besök hos Superbest i Charlottenlund. Två flaskor för 110 DKK vill jag minnas att tillbudet löd på. Flaskorna har av någon aledning blivit liggande tills nu. Vinet är hursomhelst blårött i färgen och inte så värst tätt. Doften formligen vrålar ung sydfransk syrah. Det är mycket björnbär och svarta vinbär. Lätt pepprighet, lite chark och faktiskt en aning kaffe. Men framförallt så är doften pigg, frisk och levande.

Smaken går i precis samma stil. Vinet är slankt, friskt och läskande. Föredömligt låg, måndagskvällsanapassad alkoholhalt på 12.5% och bra syra. Smaken följer aromerna väl och det är rätt bra tryck genom hela registret. Fin eftersmak med svarta vinbär som dröjer sig kvar ett bra tag. Låter som ett rätt OK matvin va ?

Jag måste säga att jag uppskattar det här vinet betydligt mer än många syrahdominerade 07:or från södra Rhône som jag druckit under året. Oerhört mycket roligare än t ex Domaine Le Plans GT-S eller Chateau Pesquies Quintessence. Inte så spektakulärt men betydligt mera användbart.

Inga kommentarer: