lördag 16 oktober 2010

2007 Montirius Vacqueyras Le Clos


Jag hämtade hem en låda vin från sommarstugan. I den låg sådant som jag inte hann med att dricka under semestern. I lådan fanns bl a en av sommarens bloggarfavoriter som jag aldrig blev färdig att prova när det begav sig.

2007 Montirius Vacqueyras Le Clos är en blandning på hälften grenache och hälften syrah. Doften är till en början lite tillknäppt men efter en halvtimme i karaff blommar den ut. Häftig körsbärsfrukt dominerar och sekonderas av lite friskare röda vinbär. Här finns ett tydligt inslag av lakrits, kryddörter och mineraler.

Smaken är ganska fyllig men lätt med sydrhonska mått mätt. Det här vinet är mera elegant och balanserat än kraftfullt. Även i munnen är det körsbären som som spelar huvudrollen och alla de andra komponenterna finns där. Vinet har det där typiska inslaget av våta stenar. Lång god eftersmak där kryddorna och lakritsen tittar fram igen. Pigg syra gör vinet särdeles matvänligt.

Ett bra och på alla sätt välgjort vin som jag inte riktigt går igång på. Det är som en brittisk feelgood-film; kul, charmigt och värmande men inget jag vill se mer än en gång.

Inga kommentarer: