lördag 11 december 2010

Julöl 2010 Akt V - Mikkeller Santa's Little Helper


När det står Mikkeller på flaskan så stiger mina förväntningar. Bryggeriet tillhör världens främsta mikrobryggerier. Mikkel Borg Bjergsø är har hantverksskickligheten, han använder dessutom bara de bästa råvarorna men framförallt präglas hans bryggargärning av en enorm kreativitet. Det kommer mändger av nya öl i Mikkellers sortiment, många tillfälliga produktioner och många samarbete med andra likasinnade bryggare.

Mikkellers julöl, Santa's Little Helper har bryggts sedan 2006. Varje år görs en viss förändring eller finjustering av receptet men i grunden handlar det hela tiden om en belgisk ale som bryggs hos De Proef Brouwerij i Belgien.

Färgen är mörkt brunröd, kastanjefärgad skulle man kunna säga. Det bildas ett tjockt beiget skum vid upphällningen. Doften är inte så öppen och inbjudande som jag väntat mig. Det vilar något lite murket och dävet över den. Det finns förstås en del julkryddor och torkad frukt men allt känns rätt återhållet, anonymt och inte helt fräscht.

Smaken går i samma still. Ja gillar den gråddiga, krämiga munkänslan. Kolsyrningen är prefekt. Smaken är givetvis mycket fyllig med kryddor, apelsin och mycket alkohol. Jag tycker Santa's Little Helper känns för tung i förhållande till vad som händer smakmässigt. Efter ett litet glas är den helt enkelt inte kul att dricka. Absolut inte dålig men inte särskilt intresseväckande. Inte alls på den nivå jag förväntar mig av Mikkeller.

1 kommentar:

Jörgen Andersson sa...

@Ingvar: det är inte bara flasköppnaren jag förlagt, utan även datorn. Eller rättare sagt är det sonen som lagt rabarber på den efter att hans egen kraschat. Nu är bekymret avhjälpt, vilket iaf teoretiskt ökar möjligheterna att göra några inlägg. Just i år har jag inte hunnit närma mig säsongsölen, men ser med imponerad blick att du på sedvanligt idogt sätt tagit dig an utmaningen. Jag ska försöka hinna med någon ölbutelj innan skinkan står för dörren!