torsdag 17 februari 2011

2007 Foradori Myrto


Jag inledde året med att prova några viner från Trentino. Under den senaste månaden har såväl Winepunker, Finare Vinare och bloggosfärens senaste tillskott Terroiristen uppmärksammat Elisabetta Foradoris teroldego-viner. Den sistnämde i en sparsmakad men positiv recension. Ikväll kände jag för att dricka något som är så långt ifrån de senaste dagarnas båda syrafattiga sangiovese/montepulcianoblandningar man överhuvudtaget kan komma.

2007 Foradori Myrto är enligt hemsidan gjort på manzoni bianco (eller Incrocio Manzoni 6.0.13 som den också kallas) som haft en veckas skalkontakt. Läser man importören Prime Wines hemsida görs vinet på 60% sauvignon blanc och 40% incrocio manzoni och det står inte något om skalkontakt. På andra nätsidor hittar jag ytterligare förslag på druvor som ingår. Efter att ha tittat, doftat och smakat på vinet är min tolkning att Prime Wines beskrivning av årgång 2007 är helt korrekt. Jag skulle också kunna tänka mig att Elisabetta Foradori bestämt sig för ett druvrent manzoni bianco för senare årgångar. Jag återkommer i ämnet.

Manzoni Bianco är en spännande druva, en korsning mellan riesling och pinot bianco. Korsningen gjordes på 30-talet av professor Luigi Manzoni i Conegliano. Druvan odlas framförallt i nordöstra Veneto och östra Friulien men har nu börjat få en vidare spridning.

Vinet är ljust halmgult med en del gröna reflexer. Doften är mycket elegant och sparsmakad. Man får skärpa uppmärksamheten för att fånga nyanserna. Först förnimmer jag en lätt blommighet, försiktiga fattoner och örter, sedan lite citrusaromer innan blyga sauvignon blanc-markörer som svarta vinbärsblad och krusbär försynt tittar fram. Det känns lite ovant att uppleva dessa inslagen så skirt och lågmält.

I munnen förvånar Myrto med en ganska hög viskositet. Det har en mycket frisk och pigg syra. Citrus och mineraler dominerar smakpaletten. Mot slutet tassar sauvignon blanc-markörerna fram igen. Lång syraburen eftersmak.

Ett alldeles förtjusande vin som jag säkert kommer att återvända till framåt sommaren. Finns i beställningssortimentet för 179 kr.

3 kommentarer:

Winepunker sa...

Festligt att Foradori hittat fram bland Sveriges bloggar, skitkul viner.

Ruso sa...

jag var på besök där i september och det stämmer att man nu spolat sauvignon blanc i Myrto. De hade också skaffat några amforor i källaren. Kul att läsa att Granaton utvecklas väl över tiden.

Ingvar Johansson sa...

Hej Ruso ! Jag minns att du berättade om ditt besök i höstas. Tack för informationen ang. Myrto. Ska bli oerhört spännande att prova den nya varianten.