fredag 4 februari 2011

2009 Mas Louise


Det är lätt att bli fartblind, tappa ödmjukheten och perspektivet. Nu har jag inte lunchat med Gaia Gaja och druckit nebbiolo i mångtusenkronorsklassen. Min fartblindhet inträder redan vid betydligt lägre hastigheter. Den senaste veckan har jag varje dag druckit förträffliga och ytterst personliga viner från bl a Bressan, Seant Jean du Barroux och Phesant's Tears. Så ikväll få det bli friday evening coming down med ett varuprov från Arvid Nordquist.

2009 Mas Louise är en Côtes-du-Rhône på 65% grenache och 35% syrah från Domaine Duseigneur. Företaget drivs av familjen Duseigneur, en av Frankrikes pionjärer vad gäller ekologisk odling. Idag är produktioen biodynamisk och man tillhör topproducenterna i Lirac. Mas Louise är deras enklaste vin gjort på köpta druvor. Det är heller inte biodynamiskt certifierat men väl ekologiskt.

Vinet har en mörk, blåröd färg. Det ser m a o ut precis som ett ungt Rhône-vin ska se ut. Doften känns också väldigt välbekant. En trevlig blandning av mörka bär, plommon, pepprig kryddighet och lite lakrits. Charmigt, enkelt och kravlöst.

Smaken är relativt fyllig. Vinet har bra balans mellan frukt, syra och tanniner. Smakerna från doften går igen. I slutet känns smaken något klen och alkoholen känns rätt tydligt.

Det här är ett enkelt vin som smakar som ett enkelt vin ska smaka. Inga konstigheter, utan ett okomplicerat matvin som trivs väl tillsammans med kvällens lammsmäcka med ugnstekta rotfrukter. Det vore onekligen kul att prova Domaine Duseignurs toppviner.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har testat lite olika 09:or från Rhondedalen nu och tycker många haft en ganska vass genomträngande alkoholsmak samt doft. Nu senaste en Domaine la Florane - A Fleur de Pampre 2009 från Bristly. Är det årgången (min egen uppfattning) eller åldern, alltså dämpas alkoholen med ett par år på rygg i vin?

P.

Ingvar Johansson sa...

Hej P Jag kan inte uttala mig i frågan, har bara provat två sydrhonska nollnior. Den andra uppfattade jag mer balanserad med alkoholen bättre förpackad.

Mansverk sa...

Min erfarenhet generellt av Rhôneviner är att alkoholinslaget (och inte bara det) rundas av betydligt efter några års lagring. Två år tycker jag kan göra en väldig skillnad men jag lagrar dem gärna 3-5 år (och ibland längre).

Men det är min personliga åsikt - jag vet att lagring inte brukar rekommenderas för "enklare" rhône viner typ CdR Village osv men lik förbenat har jag goda erfarenheter av att låta dem ligga.

Finare Vinare sa...

Blev bjudna på årgång 2010 av det här vinet igår kväll, ett par flaskor till en boeuf b. Bättre matpassning är svårt att tänka sig, syran var frisk och alkoholen inget som helst problem i den här versionen. Riktigt jäkla gott faktiskt, på sitt okomplicerade vis.