lördag 19 mars 2011

Bestheim Crémant d'Alsace Brut Rosé

Vad är det som händer ? Plötsligt går stora delar av den skånska vinbloggosfären i rosa. Kan det vara en reaktion på torsdagens blötsnöattack ?
Igår korkade jag jag upp Bestheim Crémant d'Alsace Brut Rosé och blev smått förtjust. Vinet går i blekt laxrosa. Doften bjuder på sympatiska aromer av röda bär, vinteräpplen, lite bitter citrus och lätt brödighet.

Smaken är pigg med näpen bärfrukt och lätt bitter grapefrukt. Relativt fyllig, frisk syra och en allmänt rustik känsla med rätt grova bubblor och beska med viss strävhet i slutet.

En ursympatisk rosa cremant som jag garanterat kommer att dricka igen.

Jag provade också en cremant från Alsace-favoriten Lichtlé. Även den föll mig i smaken trots att den inte var rosa. Fin doft med ren äppelfrukt och bröd/jästtoner. Frisk smak med pigga syror och livlig äppelfrukt. Okomplicerat, lättgillat och anspråkslöst bubbel. Mer rustikt än elegant vilket jag börjar inse är min grej.

Inga kommentarer: