tisdag 26 april 2011

2009 Kreydenweiss Riesling Andlau


Ett av de viner som gjorde allra störst intryck på mig under vår tripp till Provence var en Riesling från Alsace. När vi besökte Marc Kreydenweiss vingård utanför Manduel fick vi även prova hans by-riesling från Andlau. Om det var för att vinet skilde sig så markant från allt annat vi provade, om det handlade om situationen eller om det helt enkelt var ett väldigt bra vin har jag funderat en del på sedan hemkomsten. Efter lite googlande upptäckte jag att Tryffelsvinet importerar Kreydenweiss Alsace-viner och att Andlau-reislingen finns tillgänglig i beställningssortimentet.

Marc Kreydenweiss är en av pionjärerna när det gäller bio-dynamisk odling i Alsace. Han har 13 ha i Alsace, 16 i Costieres de Nimes och även en liten plätt i Chateauneuf-du-Pape. I Andlau har familjen marker i alla tre grand cru-lägena. Druvorna till by-rieslingen kommer från en vingård som ligger alldeles intill det berömda Wiebelsberg.

Färgen är djupt guldgul. Doften är mycket intressant och tilltalande. Inte yppig och storslagen utan mera nyanserad och elegant. Frukten ger mig associationer till ananaspastiller och citrus. Här finns en tydlig mineralitet men det jag går igång på är en subtil kryddighet. Jag hittar ett lätt stråk av anis och tydligare inslag av mynta och salvia.

Smaken är inte på något sätt en besvikelse men den matchar inte doften fullt ut. Här är det frukten som spelar första fiol med äpple och citrus. Ren, mycket välbalanserad smak och frisk syra ger ett förträffligt matvin.

2009 Riesling Andlau finns i BS och kostar 169 kr. Danska Theis Vin har ett brett utbud av Kreydenweiss viner, både från Alsace och Costieres de Nimes

5 kommentarer:

Jörgen Andersson sa...

Är det där en blåsfisk på etiketten? I så fall smyger sig djuren in på de mest oväntade sätt och ställen! Kul att du återstiftat bekantskapen med Andlau - även om det förstås är svårt att matcha de ursprungliga provningsbetingelserna i solen utanför det Kreydenweisska vinmakeriet

Anonym sa...

Kreydenweiss verkar vara intressant men 170 spänn för ett icke cru vin?? Då gäller det att leverera. Eller gör dom som Trimbach och struntar i att skriva ut cru på etiketten? Ovanligt med firmor som kombinerar norra och södra Frankrike om man nu bortser från familjen Lurton som verkar vara överallt. Passar smörstekt blåsfisk till Alsaceviner?/Höganäs

Ingvar Johansson sa...

Höganäs ! Håller med dig om att 170 spänn är i saftigaste laget för ett by-vin. Kreydenweiss gör inte som Trimbach utan använder sig av klassificeringen. Å andra sidan är det ett väldigt bra vin från en spännande producent. Prissättningen speglar väl dels alla pålagor som BS medför dels Tryffelsvinets marginal. Vill minnas att Theis Vin tar starx under 120 DKK.

Beträffande etikett och matmatchning så får jag nog lämna frågan vidare till någon som är mera bevandrad i dessa ämne

johan4711 sa...

Jag tycker personligen inte att det måste stå Grand Cru på flaskan för att det ska vara bra vin, speciellt inte med tanke på att det finns många Alsace-flaskor som ÄR Grand Cru som inte är märkvärdiga alls. I övrigt håller jag med om att Kreydenweiss är en spännande producent med många väldigt bra produkter i portföljen, framförallt från Alsace men även Costieres-de-Nimes. Jag har inte kvar prislistan jag fick när jag besökte dem 09 men jag tror nog att prisspannet var från 10€ för entry-levelvinerna upp till kanske 25€ eller något i den stilen för GC-grejjerna då och min erfarenhet är det brukar röra sig om mellan 50 och 100 sek i påslag per flaska på bolaget för mindre volymer.

Ingvar Johansson sa...

Johan! Det är väl precis där problemet ligger, i SB's påslag. För de dyrare vinerna spelar det inte så stor roll men när det gäller vardagsviner så märks det mer och priserna lägger sig ofta på en nivå där det inte känns helt OK längre. Kreydenweiss bas-riesling hade jag gärna haft en låda av men nu nöjde jag mig med två flaskor för att jag var nyfiken.
Besökte du Kreydenweiss i Alsace eller i CdN ?