lördag 20 augusti 2011

2007 Vie di Romans Pinot Grigio Dessimis


Mitt undre min sista semestervecka så drog Jörgen igång en diskussion om hissandet och dissandets vara eller inte vara i bloggosfären. En intressant diskussion som jag hoppas återkomma till framöver. Även om jag helst både läser och skriver lovord så kan det vara intressant att läsa en text om ett vin som inte fallit en bloggare i smaken. I bästa fall berättar det något om såväl vinet som bloggaren i fråga.

Vie di Romans är en tung producent i verksam i mitt absoluta favoritområde Friuli-Venezia Giulia. VdR är stjärnproducent i Gambero Rosso, Veronelliguiden är alltid överentusiastisk och Parker helsåld. Förra sommaren provade jag en sauvignon blanc som jag gillade utan att helt gå igång på. Kvällens vin är gjort på 100% pinot grigio som jästs på barrique där en tredjedel utgörs av nya fat. Därefter har vinet vilat sju månader på jästfällningen och 10 månader på flaska innan det släpps.

2007 Pinot Grigio Dessimis är djupt guldgult i färgen. Det har en imponerande lyster och är verkligen vackert att titta på. Doften går i samma still, ett vin gjort för att imponera. Här finns massor av ek, (över)mogen tropisk frukt, genröst med honung och kryddtoner. Doften skvallrar också om att det finns en hel del alkohol med i spelet. Mäktig, fullpackat och imponerande är ett sätt att beskriva vinet. Jag skulle nog välja att använda adjektiv som svulstigt, obalanserat och klumpigt.

Smaken drar på i samma stil. Massor med söt frukt, för lite syra och en rejält eldig, för att inte säga brännande, avslutning. Här finns väldigt lite av det jag vill ha i ett vin från Friulien. Det påminner mer om hur jag föreställer mig ett ambitiöst nya världen vin. Det här är inte kul alls.

2 kommentarer:

Janne Bjurström sa...

Jag fick råd från min italienske hyresgäst att prova Pinot grigio från Friulien. Jag beställde genast de tre från beställningssortimentet som stod till buds. Dessimis från 2011 var en av dessa och var den klart dyraste, så jag var lite nyfiken. Fisksoppan blev väldigt fin och det inledande glaset fylldes med Bidoli, som fick godkänt. Dessimis togs ur kylen på samma sätt och vad sjutton var detta för nåt?? Det var helt fel alltså. För starkt och med smak av fat som jag inte hade väntat mig. När temperaturen stigit några grader blev det bättre, men inget önskevin till denna goda fisksoppa var vi ense om runt bordet. Vad kan vara lämplig mat till detta vin?

Ingvar Johansson sa...

Hej Janne ! Kan bara hålla med dig. Dessimis pinot grigio är inte kul. Av de jag hittade i beställningssortimentet är Perusinis det klart trevligaste men inget av de tre är väl egentligen något fisksoppevin. Dessimis kanske skulle kunna tänkas fungera till inte alltför kryddstark asiatisk mat och möjligen en pasta med ost. Det finns en flera mycket bättre pinot grigio från Friuli men tyvärr är utbudet på SB inte det bästa. Vill du bekanta dig med regionen tycker jag du ska satsa på Perusinis viner. Inga toppviner men både druvtypiska och områdestypiska