måndag 16 april 2012

2011 Chiarli Vecchia Modena Premium

Jag fortsätter mitt utforskande av lambruscons hemligheter. I lördags åt jag en förträfflig lunch på restaurang La Vela i Vedbaeck för att samla krafter inför en provning hos Carlo Merolli. Carlo hade naturligtvis mer än ett finger med i spelet vad gällde valet av lunchställe och han var ensam ansvarig för valet av måltidsdryck. Till en tallrik med delikata charkturier och en pastaanrättning med tomatsås som spetsats med lite peperoncino serverades vi en 2011 Lambrusco Mutina. Mörk, tät i färgen och nästan skabröst flörtande i doften. Smaken härligt bärfruktig med frisk matvänlig syra och en viss inställsam restsötma. Suveränt till de feta charkprodukterna och minst lika bra till den lite heta tomatsåsen. Efter lunch fortsatte vi till Carlos butik Den lille Tykke för att prova ett gäng viner ur sortimentet. En provning värd ett eget inlägg men som resledare för trettio Munskänkar blev inte mitt fokus vad det borde vara. Eller rättare sagt så låg fokuset på uppdraget snarare än provningen. Dessutom hade jag siktet inställt på mera lambrusco...

2011 Chiarli Vecchia Modena Premium har en förslutning som för tankarna till något seriously kinky man kunnat stöta på under en Robert Mapplethorp-utställning. Efter att ha penetrerat förslutningen så är det helt andra signaler som förmedlas. Vid upphällningen skummar vinet kraftigt och har inte alls den mörka, kraftfulla purpurfärgen jag väntat mig. Istället är vinet nästan roséfärgat i en rödrosa nyans som mest av allt påminner om gingerino.  Doften har domineras av smultron och hallon både i renast tänkbara form och godis/bubbelgum-varianten.
 Smaken är lätt,  frisk och absolut bentorr. Man kan möjligtvis frammana en liten gnutta smultron/hallon-sötma. Bubblorna förstärker friskheten och det här är verkligen en läskande dryck. I avslutningen finns en lätt sälta. En suverän apéritif som man gärna dricker ett glas till av.

En väldigt trevlig bekantskap och ytterligare en sida av lambrusco som jag inte visste fanns. Jag kan verkligen rekommendera att beställa en blandad låda lambrusco från Carlo Merolli. Vecchia Modena Premium tillhör de dyraste och kostar 90 DKK.

Inga kommentarer: